Slaktebåten til Hav Line har gått 15 turer frem og tilbake mellom Norge og Danmark siden oppstarten.
I midten av januar var «Norwegian Gannet» på sitt første oppdrag. Rundt tre måneder senere er 2.800 tonn laks slaktet, ifølge Sysla, men diskusjonen om hvor den såkalte produksjonsfisken skal sorteres, pågår som kjent fortsatt.
Nærings- og fiskeridepartementet mener fisken må sorteres i Norge, og har sendt ut en presisering av fiskekvalitetsforskriftens bestemmelser på høring. Høringsfristen er fredag, og endringen av forskriften skal etter planen tre i kraft 1. april.
- Les også: «Prodfisk» på statsministerens bord
Hav Line på sin side har foreslått å returnere produksjonsfisken til Norge etter sortering i Danmark. Administrerende direktør Carl-Erik Arnesen har også sagt til iLaks at han er klar for en ny runde i retten, etter at Nærings- og fiskeridepartementet tidligere meldte at de bestrider Hav Line-kjennelsen fra Bergen tingrett.
– Det er seks fergeavganger daglig fra Hirtshals til Norge. Produksjonsfisken kan være tilbake til filetskjæring i Norge raskere enn den vil være fra et slakteri på norskekysten, sier administrerende direktør Carl-Erik Arnesen i Hav Line til Sysla.
Departementet mener det er viktig at produksjonsfisken sorteres i Norge for å ivareta omdømmet til norsk laks. Arnesen mener at ved å ta produksjonsfisken tilbake til Norge, fjerner man risikoen for at denne type fisk skader oppdrettsnæringens omdømme.