Etter 15 år med cruisekloakk, øker interessen nå fra oppdrett

Nyheter
1921

Norske Schanship leverte i tredje kvartal sitt sterkeste driftsresultat siden børsnoteringen i 2014.

Scanship leverer teknologi for avfallsbehandling og avløpsrensing, og kan med et driftsresultat på 9,3 millioner kroner skilte med selskapets beste kvartalstall de siste tre årene. Det er opp fra 1,9 millioner kroner i samme periode i fjor.

Inntektene økte fra 48,4 millioner i tredje kvartal 2016 til 60,3 millioner kroner i samme periode i år.

Fakta

Scanship

  • Leverandør av teknologi for behandling og rensing avløpsvann, matavfall, avfall og bioslam.
  • Hovedkontor på Lysaker, samt kontorer i Tønsberg, Miami (USA), Victoria (Canada) og Gdynia (Polen).
  • Hovedkundegruppen er cruiserederiene.

Måtte kutte kostnader

– De positive resultatene vi nå ser er bevis på vår konsekvente og systematiske tilnærming til operasjonelle forbedringer i alle deler av vår virksomhet, sier administrerende direktør Henrik Badin i en pressemelding.

Cruisekloakk har gitt den norske leverandøren penger i kassen. På seks av de ti store cruiseskipene som ble levert i 2016 var den norske teknologien for å håndtere avfall og kloakk om bord.

Scanship har likevel hatt en nedtur og måtte i fjor kutte kostnader med en million i måneden. Både gjennom oppsigelser og redusere andre driftskostnader.

Lage gjødsel av fiskeskitt

Cruiseindustrien er fortsatt hovedkundene, men nå opplever selskapet økt oppmerksomhet fra næringer som oppdrett.

Sammen med Skretting og Ivar skal Scanship teste gjenvinning av oppdrettslam. Fiskeskitt og fôrrester fra Marine Harvests settefiskanlegg i Steinsvik skal samles sammen og lages til gjødsel.

Ordrereserve

Ordrereserven på slutten av fjoråret var 250 millioner kroner. Ved utgangen av september i år hadde Scanship en ordrebok på 328 millioner. Kun dager etterpå vant leverandøren kontrakten med verftet STX France. Løsningene skal om bord i et av verdens største cruiseskip, når Royal Caribbeans bygger nytt fartøy i den femte Oasis-klassen.

– Etter hvert som etterspørselen etter teknologi og løsninger øker, vil vi fortsette vår søken etter lønnsom vekst ved å levere miljøteknologier og løsninger i verdensklasse, sier Badin.