Et kraftløft for næringa

Nyheter
1168

– Ja, dette er et stort løft også for oss. Ikke primært i kilo, men ved etablering av eget rederi, samling av kompetanse og styrking av effektiviteten i selskapet. Det sa Finn Sinkaberg, øverste leder i SinkabergHansen AS da det aktuelle nybygget – 24 meter lang og 11,5 meter bred – ble losset fredag.

«Marøy Viking» er et enskrogs servicefartøy tegnet og utviklet av Marin Design AS på Kolvereid og bygget i Kroatia på oppdrag av Moen Marin. Omgitt av sjøfolk, tilsatt i selskapets nyetablerte rederi, fulgte oppdrettsveteran Sinkaberg spent med på det største løftet noensinne i Rørvik.

– Det er en klar tanke bak når vi går opp i størrelse på servicefartøy og starter eget rederi. Foruten sikkerhet, utrustning og komfort for besetningen, er målet at «Marøy Viking» skal bli et langt mer effektivt verktøy enn tilsvarende mindre fartøy. Vi skal både redusere mye på kjøring til og fra anlegg og flytte adskillig mer materiell på hver runde. Og ikke minst skal effektiv operasjonstid vesentlig opp, sier Finn Sinkaberg om investeringen på rundt 45 millioner kroner.

Sjøfolk og oppdrettere i lag
Med åpning for døgnkontinuerlig drift, regner Sinkaberg at tidsbehovet for rigging og demontering av anlegg kan reduseres betydelig. Større fartøy være en klar fordel ved sleping og andre tyngre oppdrag. Og ikke minst opp mot det nye regelverket rundt godkjenning og drift av servicefartøy som vil tre i kraft fra 1.1. 2017.

STORT LØFT: – Servicebåt på 24 meter og etablering av eget rederi er et betydelig skrift for SinkabergHansen AS, sier daglig leder Finn Sinkaberg. Her sammen med sine to nyansatte skippere like i forkant av sjøsettingen; Thomas Sørø Olsen (til venstre) og Truls Øren (til høyre). (Foto: Tom Lysø)

– Etablering av eget rederi er et spennende skritt for oss. Et felt som vi så langt ikke har noe erfaring med, sier Finn Sinkaberg i selskapet som har rekruttert to erfarne skippere til å lede drifta.

– Som sjøfolk kan vi mye om å operere og å drifte et fartøy, men mindre om faget oppdrett. Det skal bli veldig interessant å komme inn på en ny arena – hvor det garantert både blir bratt læringskurve og hektiske dager. Det sier Truls Øren, som sammen med Thomas Sørø Olsen blir de to faglige lederne i rederiet Marøy Viking.

– Et løft for framtida
Hovedløftet fredag, som etter klargjøring tok cirka halvannen time å gjennomføre, omfattet 230 tonn. For å holde belastningen innenfor kapasiteten til det nederlandske frakteskipet «Atlantic» var både de to kranene på «Marøy Viking» og videre fartøyets anker og ankervinsj, demontert før lasting for å begrense vekta mest mulig.

– Med alt av utrustning tilbake på plass, veier «Marøy Viking» netto 270 tonn, forteller daglig leder Terje Andreassen hos leverandør Moen Marin.

Nybygget er det største servicefartøyet innen havbruk nord for Frøya. Andreassen ser det som framtidsrettet av flere aktører å forlate «15-meterstanken» og supplere med større båter.

– Foruten kapasitet betyr steget økt profesjonalisering gjennom at sjøfolk kommer inn i næringa, sier Andreassen. Moen Marin har ytterligere to tilsvarende fartøy på gang, det ene skal til serviceselskapet Kb-dykk med base i nettopp Rørvik.

«Marøy Viking» har et arbeidsdekk på om lag 200 kvadratmeter, to kraner, hovedmaskin på 1.000 hk og kraftige trustere foran og akter.

– Under dekk er enkeltlugarer og gode fasiliteter for en besetning på seks. Målsettingen har vært å bygge en «mini supplyer» som gjør jobbene både trygt og raskere, sier Terje Andreassen.

Etter klargjøring og testing hos Moen Marin Service på Kolvereid, skal «Marøy Viking» vises under Aqua Nor senere i august. Deretter blir det å komme seg ut i effektiv tjeneste.

SOLID: Med sin lengde 24 meter og bredde på 11,5 ventes «Marøy Viking» nå å bli en effektiv redskap i tjeneste for SinkabergHansen AS. (Foto: Tom Lysø)