Et hundretalls personer, primært tilknyttet norsk sjømatnæring, var møtt opp da administrerende direktør Renate Larsen og fiskeriminister Per Sandberg lanserte Norges Sjømatråds nye opphavsmerke. Åstedet var på Sjømatrådets egen stand under åpningsdagens av den store sjømatmessen i Brüssel.
Opphavsmerket, internasjonale «Seafood from Norway» skal erstatte den gamle «Norge»-logoen som preger emballasje av norsk fisk og skalldyr.
– Det nye opphavsmerket skal garantere at sjømaten kommer fra Norge, innledet Larsen foran et tosfiret antall klikkende smartphone-kamera.
Rennommé
Per Sandberg, som deltok det han kalte «tøffe møter i Europaparlamentet» i går, fremhevet idag norsk sjømats utmerkede omdømme ute i markedet.
– Vi har et godt rennommé idag. Vi selger til 140 land, takket være det fantastiske havet. Norske myndigheter er en garantist for at vi forvalter disse ressursene riktig. Jeg er helt sikker på at det nye opphavsmerket vil løfte norsk sjømat enda høyere som verdensledende eksportør, sa Sandberg.
– Sjømat er en av Norges viktigste eksportnæringer, og har potensiale til å bli vår sterkeste merkevare globalt. Med det nye opphavsmerket tydeliggjør vi Norge som avsender og garantist for verdens beste sjømat. Vi ønsker et opphavsmerke som hele sjømatnæringen kan være stolt av, og bidrar til å løfte næringen inn i en fremtid der sjømat er vår viktigste eksportvare, sa Larsen.
– Norge har naturgitte forutsetninger for å levere verdens beste sjømat. Det kalde og klare havet som gir den unike smaken. Norske myndigheter som er garantist for en bærekraftig forvaltning av sjømatressursene. Menneskene som viderefører lange tradisjoner og skaper nye innovasjoner. Forskningen, forvaltingen og teknologiutviklingen som er i verdensklasse. Vi har mye å være stolt av som sjømatnæring og som sjømatnasjon.
Stolt historie
Nordmenn har eksportert sjømatprodukter i tusenvis av år. Tørrfisken fulgte med vikingene både som proviant og handelsvare. Bacalhau da Noruega, den autentiske klippfisken, går helt tilbake til 1690-årene. I moderne tid finner man den norske laksen i 140 markeder verden over. Levende kongekrabbe sendes i dag til kresne og kvalitetsfokuserte kunder i Dubai, New York og Seoul. Fra Norge finner også skrei, torsk, sei, sild, makrell og kaldtvannsreker veien til middagsbord over hele verden.
Sjømatrådet ønsker at det nye opphavsmerket skal bidra til å øke synligheten og gjenkjennelsen globalt, på tvers av markeder, produkter og arter. Merket gir et tydelig signal om norsk opphav. Det nye merket skiller seg fra de fleste opphavsmerker, noe som er et bevist valg. Norsk sjømat skal fremstå som naturen vår og menneskene som jobber i næringen. Unik, rakrygget og stolt av å representere sjømat fra Norge.
– Omfattende tester i våre viktigste markeder både i Europa og Asia bekreftet at vi nå har et sterkere opphavsmerke som fungerer på tvers av arter og markeder, sier Larsen.
– Verden er i endring, konsumentenes preferanser har forandret seg, og den norske sjømatnæringen har vokst. Norge er i dag verdens nest største sjømateksportør – og potensialet er enda større. Det nye opphavsmerket bringer sjømatnæringen inn i fremtiden og tydeliggjør hvilken rolle Sjømatrådet har, sier Marianne E. Johnsen, styreleder i Norges sjømatråd.
Selve lanseringen av det nye opphavsmerket fant sted på et av årets viktigste begivenheter innen sjømat. På standen til Norges sjømatråd, under verdens største fiskerimesse i Brüssel, var næringsaktører, media og fiskeriminister Per Sandberg tilstede under den digitale avdukingen av opphavsmerket.
Symbol
– Dette merket skal bli norsk sjømats nye symbol ute i verden. Når en japaner eller brasilianer finner norsk sjømat i butikkhyllene skal de fleste produktene være merket med dette opphavsmerket. Det er en garanti på at råvaren kommer fra Norge. Jeg gleder meg til å se det nye merket neste gang jeg besøker en dagligvarebutikk ute i verden, sa fiskeriminister Per Sandberg etter lanseringen i Brüssel.
Det er designbyrået Uniform som har utviklet det nye opphavsmerket på oppdrag fra Sjømatrådet.
– Gjennom et godt og tett samarbeid har vi lykkes i å skape et fremtidsrettet opphavsmerke som forsterker i stedet for å konkurrere med bedriftens egne logoer eller merkevarer. Det har vært et av de fremste målene, sier markedsdirektør Kristin Pettersen i Sjømatrådet, som har ledet prosjektet.
Merket er utviklet for å skape assosiasjoner til speiling av fjell i havet, fjell, hav og horisonten som binder dem sammen.
– Vi ønsker å gjenspeile det unike med Norge; det kalde klare havet, våre naturgitte premisser, vår respekt for naturen, vår kystkultur og vårt opphav. Vårt mål er at det nye opphavsmerket tydelige kommuniserer denne stoltheten, sier kreativ leder Tone Bergan i Uniform.