– Endring er viktig og må til i alle selskaper

Meninger
722

Jeg er på markedsreise, men har med forundring lest de forskjellige innleggene rundt Sjømatrådet. Jeg vet at ting blir satt på spissen, men følger likevel at jeg må si noe om dette.

La det være sagt med en gang, det er muligheter for gjøre Sjømatrådet bedre enn i dag, men det krever en innsats og innvolvering fra aktørene i bransjen. Jeg er den første til å innrømme at vi ikke har vært gode nok til å utnytte de mulighetene som Sjømatrådet har gitt oss i årenes løp. Men dette er i ferd med å endre seg. De siste årene har et nært samarbeid tatt oss til nye høyder/aktiviteter ved bare å fokusere på de tingene vi ønsker å gjøre noe med.

Norges sjømatråd er fellesskapets løsning. Norge har flere hundre sjømateksportører som er tjent med at Sjømatrådet jobber for og med alle for å utvikle markedene for norsk sjømat. Flesteparten av disse vil ikke være i nærheten av å kunne oppnå det vi har fått til under Sjømatrådet sin felles satsning.

Ordningen vi har for markedsføring gjennom Sjømatrådet er ordninger som andre næringer og våre konkurrenter i andre land misunner oss. Vi har en slagkraft som ingen andre sjømatproduserende land kan måle seg mot. Å skulle vurdere å slå av en ordning som fungerer slik enkeltselskap i laksebransjen tar til orde for er mildt sagt historieløst.

Norge bruker 0,75 prosent på markedsføring gjennom Sjømatrådet i tillegg til det selskaper eventuelt bruker selv. Dette er langt mindre enn det som brukes på markedsføringer av andre globale produkter.

Vi har ambisjoner om å utvikle nye markeder og vokse ytterligere som sjømatnasjon. Jobben vi har startet i land i Asia har så vidt begynt, og vi må ha et solid Sjømatråd for å få gjort denne jobben. Sjømatrådet gjør den jobben som svært få om noen av oss som selskaper kunne gjort på egenhånd. Dette gjør de til det beste for oss alle.

Endring er viktig og må til i alle selskaper, i Sjømatrådet som i Coast. Vi forventer at Sjømatrådet tar tak i utfordringen rapporten gir på utvikling i takt med næringen og særlig viktig mener vi det vil være å satse på nye markeder. Jeg tror uansett at felles markedsføring bør også i framtiden være fundamentet i Sjømatrådets arbeid, ikke minst fordi de andre delene av Sjømatrådets arbeid er så tett knyttet til det. Vi er for eksempel svært fornøyd med Sjømatrådets arbeid når det blir stilt spørsmål ved norsk sjømat i Norge eller i utlandet, men det er ikke en isolert del av virksomheten. Men ingen tror vel at felles markedsføring er et statisk begrep, og jeg har ikke inntrykk av at Sjømatrådet heller tror det.

Vi i Coast har vært flinkere til å jobbe tettere med Sjømatrådet. Vi mener vi får gode resultater av en tettere dialog og deltakelse på aktiviteter og forsterket bruk av Sjømatrådets ressurser. Sjømatrådet har en forpliktelse for å være til nytte for norsk sjømatnæring og for norsk sjømat, men vi som selskaper har som sagt også et ansvar for å gjøre Sjømatrådet til et nyttig verktøy for oss og for Norge.