I forrige uke kunngjorde Marine Harvest sine langt fremskredne planer om å bygge en ny fôrfabrikk, denne gang i Skottland. Meldingen om byggeplanene var ingen stor overraskelse, den var i tråd med det selskapet selv har hintet om i flere runder tidligere.
Les også: Marine Harvest bygger ny fôrfabrikk i Skottland

Konkurrentene Skretting, EWOS og BioMar bedyrer at de ikke frykter konkurransen fra Marine Harvest.
Vokser ikke
Erlend Sødal, administrerende direktør i Skretting, sier at selskapet har et klart mål om å opprettholde sin posisjonen som markedsleder i årene som kommer. Det skal flere fôrfabrikker til for å rokke ved den posisjonen.
Les også: Skal klare å opprettholde sin andel av fôrkaka
Men samtidig er det ikke å komme fra at Marine Harvest øker sin fôrproduksjonen i et laksemarked som ikke vokser. Det betyr overkapasitet – og marginpress – i fôrleddet.
Ledig kapasitet
På samme måte som at de siste lastebilene setter lakseprisen i fiskemarkedet er det toppvolumet som preger fôrmarginene. Fabrikkenes evne til å utnytte sin produksjonskapasitet er avgjørende for lønnsomheten. Ledig kapasitet er dyrt. Utnyttelsesgrad er viktig.
Etter de gullkantede fôrårene 2010-2012 har det blitt atskillig tyngre. Særlig EWOS har slitt med lønnsomheten de siste årene, ikke minst etter at Marine Harvest entret fôrarenaen i 2014. Ifjor falt EBIT-marginen under tre prosent. Så langt i 2015 (kun resultatet for første halvår er offentlig kjent) er fasit snaue 2,9 prosent for selskapet som i august ble kjøpt opp av amerikanske Cargill.
Ser en bort fra nisjeaktøren Polarfeed, har det norske fiskefôrmarkedet tradisjonelt vært et oligopol, preget av trekløveret Skretting, EWOS og BioMar som betjener en fragmentert kundeside.
Ved Marine Harvests fremvekst som en mellomstor fôrleverandør utfordres nå oligopolet.
Operativ i 2018
Særlig siden storoppdretter Marine Harvest er den klart største fiskefôrkjøperen i verden.
Fabrikken som skal bygges i Skottland ventes ferdigstilt og operativ i første halvår av 2018. Når den settes i drift er trolig Marine Harvest selvforsynt med fiskefôr i Europa.