Coast Seafood er spent på de langsiktige konsekvensene av de varslede amerikanske tollgrepene.
Selv om januar var tidenes beste eksportmåned til USA, sett med sjømatøyne, har det kommet mørke skyer i horisonten. Donald Trumps inntreden i Det Hvite Hus i Washington for tre uker har skapt mye usikkerhet om hva som vil skje fremover.
Den 1.februar kom de første indikasjonene. Da ble det kjent at USA ville ilegge nabolandene Mexico og Canada straffetoll på 25 prosent. Riktignok er tiltakene satt på vent i påvente av forhandlinger. Men det er ikke til å komme fra at det kan bli endret markedstilgang til USA for mange produkter, deriblant sjømat.
Les også: Følger møye med på Amerika-tollen: – Sjømatselskapene som eksporterer til USA bør engasjere seg
Business as usual – foreløpig
Måløyeksportøren Coast Seafood er blant dem som følger utviklingen med argusøyne. Administrerende direktør Sverre Søraa er ikke i tvil om hva som kan bli de langsiktige konsekvensene av høye tollmurer og økt proteksjonisme.
– Sjømat er en av Norges viktigste eksportvarer, og en uforutsigbar handelskrig er aldri positivt for eksport, sier han til iLaks.
Foreløpig har ikke Coast-direktøren merket så mye til uroen i kjølvannet av det amerikanske tollutspillet.
– Det vil ta noe tid før vi ser konsekvensene av den pågående uroen. På kort sikt kjøper kundene laks og ørret som planlagt, opplyser Søraa.
Bygge merkevaren og sikre etterspørsel
Sjømat Norges internasjonale direktør Trond Davidsen har påpekt at norske myndigheter bruker store ressurser på å forvisse ser om at USA forholder seg til internasjonale handelsavtaler. Samtidig har han oppfordret sjømatselskapene til å være tett på sine amerikanske kunder.
Sverre Søraa er ikke i tvil om hva som det må fokuseres på og prioriteres i tiden som kommer.
– Det viktigste vi kan gjøre er å sørge for å fortsette å levere verdens beste kvalitet, bygge merkevaren og sørge for at kundene i de over 150 landene som importerer norsk sjømat fortsetter å etterspørre produktene våre, fastslår han.