– En tredobling av skattetrykket betyr reduserte investeringer

Nyheter
0

Mens verdensmarkedet skriker etter mer laks hemmes videre volumvekst av norske myndigheter.

– Vi liker å si at vi er blant verdens ledende sjømatselskaper. Vi er rangert som nummer en i market cap og på bærekraft. I fjor slaktet vi 484.000 tonn laks, og vi krysset for første gang en milliard euro i driftsresultat, sier Ivan Vindheim.

Han leder det 59 år gamle oppdrettselskapet Mowi. Størrelsen til tross, Vindheim legger ikke skjul på at de har vekst i blikket.

Eksport
– Omtrent hver femte laks i verden kommer fra Mowi. Og dette er en andel vi vil styrke, sier han, og legger til: – Mowi er Norges klart største proteinprodusent, langt foran Nortura.

Men i motsetning til Nortura selger Mowi nesten alle sine produkter i utlandet.

– Vårt største marked er Europa, med om lag 75 prosent av salget. Det resterende er grovt sett fordelt likt mellom Americas og Asia.

Vinterens rekordhøye laksepriser viser at suget i markedet er kruttsterkt.

– Etterspørselen har vokst med 11 prosent i snitt de siste ti år. Heller ikke kortsiktig etterspørsel viser svakhetstegn, påpeker han under NASF-konferansen i Bergen torsdag morgen.

Ivan Vindheim. Foto: Trine Forsland

Presset
Utfordringene ligger primært på tilbudssiden.

– Det er ingen hemmelighet at vi ser en presset tilbudsvekst i årene fremover. Den norske regjering tar seg av det. En tredobling av skatten vil innebære redusert vekst, sier han synlig oppgitt.

– Det er ingenting som er en gratis lunsj. En tredobling av skattetrykket betyr reduserte investeringer, som igjen betyr forvitring av virksomhetene. Det betyr reduserte markedsandeler i vår Silicon Valley, sier han, før han legger til: – Vi må bare kjempe videre.

Vindheim fremhever laksens effektive fôrkonvertering. En proteinproduksjon som få andre matvaresektorer kan matche.

– Vi kan og derfor bør vi gjøre mer. Det er vårt samfunnsansvar, mener han.

Branding
Men det er ikke bare oppstrøms, i oppdrettsleddet, Mowi jakter vekst.

– Vi vil «decommoditize» laksesektoren, gjennom branding. «Operational excellence» er derfor også i fokus i vår nedstrømssatsing.

Tirsdag kunne Mowis brand director, Kristine Evensen, fortelle at selskapet har en voksende brand equity i alle markeder Mowi er til stede i.

– Vi har en voksende base av konsumenter som driver kategorivekst. Bare i UK i fjor var 50 prosent av salget inkremeentelt, det vil si at vi rekrutterer konsumenter til laksemarkedet. Vi har over 50 prosent gjenkjøpsrate i UK på våre Mowi-produkter, sa Evensen.