– En kunde sa: «nå skulle dere hatt mulighet for å fryse inn laks». Men man kan ikke forberede seg på en slik krise

Nyheter
966

Glacio har en av landets største fryseterminaler på Øra i Fredrikstad, og merker også økende forespørsel under koronakrisen.

– 2020 startet med mye fisk ut, og det virket som det ble hamstret endel i Asia. Det var høye priser, og lite frossen fisk inne, sier daglig leder i Glacio Fredrikstad, Thomas Karlsen, til iLaks.

Thomas Karlsen (t.v) og driftssjef Øystein Haglund. FOTO: Stian Olsen

– Men den siste halvannen uken har det egentlig begynt å komme fisk inn. Vi har mange forespørsler, og forventer vel dårlige plass etter hvert. Vi blir kontaktet av kunder, som har fått kanselleringer på ordrer, sier han.

Ifølge Karlsen opplever slakteriene utfordringer med frysekapasitet. Glacio fryser ikke selv inn fisk, men mottar ferdig innfryst laks. Det tekniske utstyret er der for å kunne fryse inn, men det mangler blant annet nødvendig programvare og emballasje.

–  Det er altfor lite forespørsler på å fryse inn laks. Vi har hatt veldig god drift på innfrysing i tunnel på andre varer. Men den ene kunden sa: «nå skulle dere hatt mulighet for å fryse laks». Men man kan ikke forberede seg på en slik krise, sier Karlsen.

«De beste året noensinne»
Da iLaks besøkte Glacio i september 2017 hadde selskapet nylig fått installert en ny superkjøl, som kunne holde laksen fersk i 20 dager.

– Dessverre har det ikke skjedd så mye her. Det har vært veldig gode tider for bransjen, og det har ikke vært noe problem å få omsatt fisken. Vi har likevel fortsatt tro på løsningen, men tar har bare tatt lenger tid enn forventet, sier Karlsen.

Normalt går det rundt 50.000 tonn fisk gjennom terminalen, men i 2019 gikk det mer, i det som bekrives av Karlsen som «det beste året noensinne» resultatmessig.

– Det var bra med varer på lager i hele 2019. Tidligere har det første halve året alltid vært utfordrende for Glacio Fredrikstad, men sånn var det ikke i fjor. Vi hadde mye fisk på lager hele året. Det var rett og slett god flyt i frossenfiskmarkedet, uten at jeg kan si helt hvorfor, sier han.

Oppkjøp
I slutten av januar ble for øvrig britiske Arcus Infrastructure Partners, en uavhengig fondsforvalter med omfattende erfaring innen europeiske infrastrukturinvesteringer, majoritetseier i Glacio-gruppen, inkludert Glacio Rakkestad, Glacio Fredrikstad og K&S Termotransport.

– Vår tilnærming i kjølelagerinfrastruktursektoren går ut på at vi støtter markedsledende virksomheter med svært erfarne lederteam og med fasiliteter og tjenestetilbud av høy kvalitet. Glacio passer perfekt til denne tilnærmingen. Denne investeringen passer også godt med vår overordnede investeringsstrategi, som går ut på at vi skal bidra til vekst i europeiske bedrifter som leverer viktig og langsiktig infrastruktur til sine kunder, som i dette tilfellet er ledende norske og europeiske aktører innen matvareproduksjon, varehandel og engrosvirksomhet, kommenterte Jordan Cott, som har ledet investeringsarbeidet på vegne av Arcus, etter oppkjøpet.

Glacio ble med oppkjøpet en del av plattformen Constellation Cold Logistics, som er en allianse av ledende europeiske aktører innen kjølelager og – logistikk, som samarbeider med Arcus som partner og aksjonær for å fornye, vokse og styrke sine kjølekjedeløsninger for næringsmiddelbransjen på tvers av Europa og resten av verden.