Eks-innkjøper i Marine Harvest starter ny markedsplass for laks

Nyheter
4144

JET Seafood vil servere disruptivt tankegods til kjøpere og selgere i laksemarkedet.

Eirik Talhaug satt i flere år som analytiker og seinere som innkjøper av laks ved Marine Harvests hovedkontor i Bergen. Han kunne med egne øyne se den ineffektive måten oppdrettslaksen ble omsatt på.

Nå vil han endre dette.

Talhaug har etablert selskapet JET Seafood, sammen med sin gamle sjef Dag Seter fra tiden sammen hos krafttraderen Bergen Energi. I løpet av året vil de rulle ut markedsplassen Seafood Portal, en digital portal for kjøp og salg av sjømat for det norske og internasjonale markedet.

Likviditet
Markedsløsningen skal sørge for økt likviditet, redusert transaksjonskost og bedre informasjonsflyt og transperans for dem som handler fisk.

– Vi ser utover – til Europa, USA og Asia, forteller Talhaug til iLaks.

Planen er utelukkende å handle i spotmarkedet, som et torg for laks. Nå har det ferske firmaet skaffet seg kontorlokaler i fiskeri- og havbruksklyngen på Marineholmen i Bergen.

Handelsplattformen fungerer slik at man kjøper og selger fysisk sjømat fra ulike markedsaktører; oppdrettere, eksportører, foredlere, grossister og så videre. Her er ikke forward-kurver og derivater – kun kjøp og salg i det fysiske spotmarkedet.

Skalérbart
– Vi begynner med laks, som vi kjenner best, men kan også se på torsk, reker, tilapia, pangasius. Det er skalérbart som bare det, sier Talhaug.

Portalen vil gi informasjon om pris, vekt og kvalitet, og skal være en effektiv løsning for kjøpere og selgere av laks. Den vil bidra til at både kjøper og selger får en bedre oversikt over markedet, samt de tilleggstjenester som trengs for å gjøre handelen.

Med seg på laget har duoen fått IT-selskapet Miles som utvikler og medeier.

Disruptiv
Tanken om å effektivisere og industrialisere laksehandelen er ikke av nyere dato. Laksehandlere har i to tiår luftet tanker om hvordan en kan skifte ut telefoner og eposter med en effektiv børsløsning.

– Hvorfor skal dere lykkes?

– Det er et godt spørsmål. Vår løsning er fremtidsrettet. Disruptiv. Den gir en bedre og mer effektiv måte å handle på. Den gjør jobben mer kostnadseffektiv, og du vet at du når flere, sier styreformann Dag Seter.

– Til og med mens du sover kan en kineser sjekke prisene og by på fisken din, supplerer han.

Kick
De har fått gode tilbakemeldinger på forretningsideen. Nylig vant JET Seafood gründerkonkurranse Angel Challenge Bergen.

– Det var et kick å bli ropt opp på scenen som vinnere foran 450 mennesker på Ole Bull Scene, sier Talhaug.

Premien var det gründerselskaper flest trenger mest: Likviditet. Et konvertibelt lån på 850.000 kroner.