Uvær stopper laksen.
– Vi står fast på Krokstrand. Her har jeg vært i mer enn 24 timer sammen med 14 andre termovogntog med matvarer til Nord-Norge, sier yrkessjåfør Bjørn Erik Ovesen som står fast på Saltfjellet tirsdag.
Så langt i vinter har E6 over Saltfjellet vært stengt eller kolonnekjørt 141 ganger, viser tall fra Statens vegvesen. Det er ny rekord.
– Vi begynner å bli rimelig utålmodige og leie nå, sier han til NRK.
Han anslår at det står om lag 60 vogntog og venter på hver sin side av Saltfjellet tirsdag.
Kjersti Granås Bardal, forsker ved Nordlandsforskning, har tatt doktorgraden sin på konsekvensen stengte veier får for blant annet fersk laks og torsk som skal ut i verden. Hun peker på problemene stengte fjelloverganger skaper:
– Spesielt for dem som transporterer mat og annen ferskvarer. Dette er varer som allerede har blitt fraktet langt eller skal fraktes langt – kanskje fra og til sør i Europa. Disse varene har ikke så mye tid å miste, sier hun.
Konsekvensen blir bøter, tapte salg og redusert kvalitet på godset, samt krøll i logistikkjedene. Sjåførene får også rot med kjøre- og hviletidene sine og bilene skulle hatt returvarer med seg tilbake.