Ser fortsatt god effekt av nedsenkbare merder.
– Operasjonelt drifsresultat i andre kvartal ble 680 millioner kroner, som reflekterer god drift i alle segmenter. Kvartalet illustrerer robustheten i vår forretningsmodell med en helintegrert verdikjede i et diversifisert sjømatselskap, sier konsernleder i Lerøy Seafood Group Henning Beltestad.
Ifølge TDN Direkt var Lerøy forventet å legge frem et driftsresultat på 625 millioner kroner for andre kvartal.
Tilvekst
– Lerøy har den høyeste netto tilvekst noen gang i et andre kvartal. Overlevelsesraten er høy, fisken er av god kvalitet og gjennomsnittlig slaktevekt har økt, samtidig som kost per kilo er fallende. Forklaringen er en meget god biologisk prestasjon. Vi ser en mer krevende inngang i tredje kvartal, der høye sjøtemperaturer i Norge innebærer økt biologisk risiko, sier Beltestad videre.
Guidet slaktevolum av laks og ørret for 2025 holdes uforandret på 195.000 tonn.
– Lave priser på laks og ørret, drevet av høy tilbudsvekst, preger naturligvis resultatene i kvartalet samtidig som vi får støtte av kontrakter som stabiliserer inntjeningen noe. Lave spotpriser har fortsatt inn i tredje kvartal. På lengre sikt innebærer det økte tilbudet at vi bygger markeder, eksempelvis i Kina, som er positivt for Lerøy, næringen og Norge som eksportnasjon.
– Vi fortsetter å prestere godt i våre nedsenkbare merder, og ser også positive effekt av endringer vi har gjort innen genetikk og smoltproduksjon, kommenterer Beltestad.

Kapasitetsutnyttelse
Foredlingsdivisjonens operasjonelle driftsresultat endte på 351 millioner kroner i andre kvartal. Det representerer det tiende kvartalet på rad med vekst i 12 måneders rullerende operasjonelt driftsresultat.
– Dette segmentet, som driver salg og videreforedling av sjømat, fortsetter den gode utviklingen drevet av bedret kapasitetsutnyttelse og styrket aktivitet inn mot sentrale kunder. Vi er stadig nærmere vårt mål om et operasjonelt driftsresultat på 1.250 kroner millioner i segmentet for 2025, sier konsernsjefen.
– Jeg er fornøyd med prestasjonen i kvartalet, og vi presterer på nøkkelmålsettinger for 2025, som ble kommunisert på kapitalmarkedsdagen vår i 2022. Vi skal inn i ny strategiperiode og nye målsettinger skal settes. Jeg er optimistisk med tanke på Lerøy sin utvikling i fremtid. Med vår forretningsmodell er vi riktig posisjonert, og vi har en sterk posisjon hos strategiske kunder. Det er god etterspørsel etter sjømat globalt, og vi tar markedsandeler i viktige markeder, avslutter Beltestad.