Døpte ny brønnbåt på hjemmebane

Nyheter
0

Brønnbåtrederiet Intership fra Hareid gjennomførte lørdag 27. januar navneseremoni for «Inter Scotia».

Brønnbåten er den andre av Intership sine to nybygg fra Zamakona Yards Bilbao. «Inter Scotia» er designet av Salt Ship Design, er batterihybrid og har en lastekapasitet på 2,500 m3.

– Dette er den andre navneseremonien vi arrangerer på under ett år, og da er det ekstra hyggelig at vi har anledning til å avholde begge på «hjemmebane». Betydningen av å få vise frem våre båter og å fortelle om vår operasjon til lokalmiljøet rundt oss er stor. Da er det selvsagt en stor glede at «åpent skip» førte til at flere hundre tok turen ombord, for å se på båt og utstyr, og for å snakke med mannskap og ansatte. Som jeg har nevnt mange ganger før, så er vår region verdensledende innenfor vårt segment og det er viktig at vi skaper bevissthet rundt dette, både for å vise hvilke muligheter som ligger innenfor brønnbåtnæringen og innenfor havbruksnæringen generelt, uttalte Ole Peter Brandal, administrerende direktør i Intership.

Ferskvann
«Inter Scotia» er designet med stort fokus på fiskehåndtering, fiskevelferd og biosikkerhet.
Fiskehåndteringssystemet er levert fra MMC First Process og fartøyet har installert et stort produksjonsanlegg for ferskvann. Ferskvannsproduksjonen av sjøvann blir gjort gjennom omvendt osmose, med en produksjonskapasitet på 5.000 m3 ferskvann i løpet av 24 timer.

“Inter Scotia” før navneseremonien. Foto: Oclin

I forbindelse med navneseremonien ble det invitert til åpent skip for lokale og tilreisende. Her var det stor oppslutning med omvisning, musikk, boller og brus. Gudmor for båten er Juliana Brandal, Ole Peter Brandals kone.

I etterkant av navneseremonien ble seremonifølget tatt med ombord i «Inter Scotia» for en liten seilas, og i etterkant gikk skipet direkte til Myklebust verft for installasjon av det nye avlusersystemet FLS Caligus R600. Kombinasjonen av ferskvannsbehandling og lavtrykksbehandling er en effektiv og skånsom metode for fjerning av lakselus og gjelleutfordringer i samme operasjon.

Intership ble etablert i 2014 og har erfart solid vekst siden oppstarten. Etter overtakelsen av de to siste fartøyene under bygging vil den totale flåtekapasiteten i Intership være på om lag 26.200 m3 fordelt på elleve brønnbåter. Fartøyene opererer i Norge, Chile, Skottland, og i Canada.

Fusjonerte
I desember fusjonerte Intership med Aquaship for å danne en av de største og mest diversifiserte globale operatørene av fartøy for bruk innenfor akvakultur.

Intership har siden 2016 ledet an utviklingen innenfor ferskvannsbehandling av lus og AGD
(amøbegjellesykdom) ved bruk av omvendt osmose. I løpet av de åtte siste årene har selskapet opparbeidet seg omfattende operasjonell erfaring i ferskvannsproduksjon og ferskvannsbehandling. Erfaringen er videre brukt til å aktivt utvikle og forbedre eksisterende og planlagte system. Resultatet er et spesialdesignet omvendt
osmosesystem for brønnbåt, som gir en svært effektiv, rimelig og miljøvennlig metode for lus-, AGD- og annen gjellebehandling av oppdrettsfisk.

Ut på seilas. Foto: Oclin