Økningen i EBITDA-resultat drives av økt forretningsomfang og lønnsomhet i datterselskapet Norsk Fisketransport. Resultatframgangen gjelder både brønnbåt- og servicebåt-segmentet med størst økning i brønnbåt-segmentet, opplyser namsosrederiet i sin kvartalspresentasjon torsdag.
I full jobb
Alle selskapets brønnbåter var ved utgangen av kvartalet beskjeftiget på faste kontrakter.
Selskapets 10. brønnbåt, som ble kontrahert i januar, er under bygging i regi av Havyard Ship Technology. Det nye skipet, som vil få navnet «Steigen», skal gå rett inn i en femårig time charter for Cermaq Norway ved levering i april 2017.
Leier inn
Datterselskapet KB Dykk opererte per utgangen av tredje kvartal en flåte på åtte servicefartøy, som i hovedsak betjener havbruksnæringen i Midt- og Nord-Norge.
KB Dykk overtok i begynnelsen av oktober servicefartøyet «KB Namdal». Fartøyet er innleid fra Moen Ship Management på en femårig leiekontrakt. Fartøyet gikk umiddelbart inn i oppdrag i spotmarkedet, opplyser NTS videre.