– Den ene har vi hatt i halvannet år, så det er voksendåp, fleiper Øyvind Blom, daglig leder i Blom Fiskeoppdrett.
Oppgangstider
Lakseprisene er igjen over 40 kroner kiloet. Kontantstrømmen er god og gir et robust fundament for å satse. Mens stadig flere offshore-båter ligger i opplagsbøyene, kontraheres, leveres og døpes den ene båten etter den andre i oppdrettsnæringen.
Les også: Sølvtrans kontraherer ny brønnbåt
Blom Fiskeoppdrett arrangerte åpen dag lørdag i samarbeid med Kystmuseet. Ved den gamle rutebåtkaien i Ovågen ligger to romslige arbeidsbåter fortøyd, Andreas og Blom, oppkalt etter gründeren som etablerte oppdrettselskapet på begynnelsen av 70-tallet.
Opp- og nedturer
– Jeg er usikker på hvor lenge det er siden det var skipsdåp i Ovågen, så dette er stor stas for oss, sier Øyvind Blom.
– Fra farfar etablerte selskapet i 1971, har det hatt en formidabel reise i opp- og nedturer. Jeg ser at banken nikker, sier Blom og kikker med et smil bort på regiondirektør Erik M. Throndsen i hovedbankforbindelsen SR-Bank.
– Nå bygger vi tre nye servicebåter. De to første er her, og den siste kommer til høsten, sier Blom videre.
Skipsskrogene ble bygget i Polen, slept til Norge og utrustet på et verft i Sagvåg på Stord.
Kontraster
Kontrastene er store. Mens laks er inne i en real opptur, er det tyngre for en annen og vesentlig større næring.
For det er bare en kort spasértur vestover fra Ovågen til Statoils store ilandføringsanlegg for gass på Kolsnes. Mens Statoil henter og videredistribuerer gassen fra Troll-feltet på Kolsnes, sendes stadig nye meldinger om oppsigelser. Seinest på fredag ble det kunngjort at 2.000 mennesker mister arbeidet i det statsdominerte oljeselskapet.
Da er spranget langt over til Ovågen.
Rong Brass stemmer i «ja, vi elsker», og solen kikker frem fra et lett skydekke. Idylliske Ovågen strutter av optimisme.
Øyvind Bloms datter Lisa og tremenningen Victoria fikk de høytidelige oppgavene med å døpe de to båtene som er oppkalt etter deres geskjeftige oldefar.
Ikke privatjet
Vel vitende om en annen og mye omtalt skipsdåp i Bergen nylig, var ordfører i Øygarden, Åse Husebø, ærlig og åpen på at hun hadde blitt hentet fra Austrheim, på andre siden av Hjeltefjorden – ikke av privatjet, men av en av Bloms eldre arbeidsbåter.
– Blom Fiskeoppdrett er en av de største virksomhetene vi har her i Øygarden. De har lokal forankring, og at Lisa og Victoria døper båtene, sier en del om visjonen til Blom Fiskeoppdrett, sier Husebø (Ap).