Flere av de 1608 ansatte er bekymret for fremtiden, ifølge tillitsvalgt. De som venter på en avklaring må smøre seg med tålmodighet.
– Et eventuelt salg selvfølgelig skal følge nasjonale regler for virksomhetsoverdragelse med de rettighetene det innebærer for alle ansatte.
Det sier Asbjørn Skaro, direktør for digital- og systemsatsingene i Rolls-Royce Marine, og den eneste norske i lederteamet for denne divisjonen.
Rolls-Royce meldte for en uke siden at de skal reorganisere fra fem til tre divisjoner. Som en del av den endringen har konsernet besluttet å gjøre en evaluering av Marinedivisjonen, med salg som et mulig utfall.
– Hva kommer til å skje med de ansatte i disse avdelingene?
– Rolls-Royce er en stor og viktig aktør i den maritime industrien, og den kompetansen våre ansatte sitter på og de servicetjenestene og produktene vi selger på markedet vil det være behov for i en eller annen form i fremtiden også. Hvilken form det blir, vil bli avklart når vi kommer videre i en eventuell salgsprosess, sier Skaro.
Rolls-Royce Marine hadde 1. januar i år 1608 ansatte i Norge, fordelt på ti lokasjoner.
Hvis du vil se alle lokasjonene fra luften, og litt om hva de holder på med på de forskjellige, klikker du play under.
Videoen varer i 57 sekunder (saken fortsetter under videoen)
https://vimeo.com/252709236
Langt de fleste av de ansatte, 1427, jobber på Sunnmøre. 137 jobber i regionen rundt Bergen, mens et fåtall sitter i Trondheim og Oslo.
– Det er ikke enkelt å erstatte den kompetansen disse ansatte har, sier Skaro.
Fortsetter satsingen
I mars i fjor annonserte Rolls-Royce en storstilt investering i forskning og utvikling, med Ålesund og Ulsteinvik blant satsingsområdene. To milliarder skulle investeres delvis ved hjelp av egne midler og delvis i samarbeid med partnere og eksterne FoU-miljøer.
Avdelingen i Ulsteinvik, som er den største arbeidsplassen i Marinedivisjonen i Norge, skulle bli en service-hub for hele Nord Europa, noe den også er blitt, ifølge Skaro.
Disse prosessene påvirkes ikke av de nye planene, sier han.
– Vi følger de samme linjene som vi har kommunisert tidligere. For organisasjonen er det “business as usual”, og vi jobber med å vinne ny business og følge opp de utviklingsprogrammene som vi kjører. Det er hovedfokuset for den operasjonelle delen av businessen. Så er det et lite team som jobber med salgsprosessen.
– Bekymret for fremtiden
Konserntillitsvalgt for NITO i Marinedivisjonen, Rolv Aakre, sier de ansatte i konsernet ble overrasket over nyheten om et mulig salg.
– En del av de ansatte er bekymret for fremtiden, i og med at utfallet er såpass uklart, sier han.
Aakre representerer 372 av de 1608 ansatte, primært ingeniører.
De ansatte har merket nedturen i offshore-næringen godt de siste årene.
Selskapet har redusert antall produksjonssteder i verden over fra 27 til 15 og redusert antall ansatte med 30 prosent til dagens 4200, hvorav flertallet holder til i de nordiske landene.
For et år siden fikk alle de da 1800 ansatte i Rolls Royces marinedivisjon i Norge tilbud om å søke sluttpakke.
Fortsetter som vanlig
Om den pågående prosessen sier Aakre at de ansatte ikke vet mer enn det som er kommunisert av konsernet i media.
Dialogen med ledelsen har vært god, og at de tillitsvalgte har blitt involvert på et tidlig stadium.
– Vi føler oss trygge på at det ikke foreligger mer informasjon enn det vi har fått. Bedriftsledelsen har gjentatte ganger understreket at det ikke står noen ny eier klar, og at utfallet av prosessen således er åpent.
Selv om dialogen er god, påvirker nyhetene arbeidshverdagen, sier Aakre.
– Vi prøver etter beste evne å fortsette med “business as usual”. Vi kan ikke gjøre noe annet, som arbeidere er ikke utfallet av denne prosessen noe vi rår over. Så får vi forholde oss til det som kommer ut i andre enden når det foreligger.
– Ikke snakk om nedleggelse
Han understreker at det ikke er grunn til å frykte at de drøyt 1600 norske arbeidsplassene skal forsvinne.
– Det er ikke snakk om nedleggelse her. Ved et salg vil det mest sannsynlig dreie seg om en virksomhetsoverdragelse, med de krav fra loven som følger av det – grovt sett at de ansatte får beholde jobbene sine. Det er salg som er på bordet, og ledelsen har sagt at de ikke vil gi vekk virksomheten, sier Aakre.
– Hvordan vil dere se på å få en ny eier, dersom salg gjennomføres?
– Hvis vi kan få en god eier, som er interessert i å drive virksomheten videre og fortsette å utvikle vår kompetanse og produktportefølje på de lokasjonene vi har i dag, ser jeg i utgangspunktet ikke noe problem i at det står et annet navn på kjeledressen, sier Aakre.
Vil ikke ut med pris
Asbjørn Skaro i ledergruppen til Rolls-Royce Marine understreker at det fortsatt er mulig at Marindivisjonen ikke selges.
– Selvfølgelig er det det. Hvis prisen ikke er riktig, eller et sett av de vurderingskriteriene man har ikke slår inn, er det et mulig utfall å ikke selge.
– Hva er riktig pris på Rolls-Royce Marine?
– Det vil ikke jeg spekulerer i.
Skaro sier at han har forstått at det er noen interessenter som har meldt seg allerede.
– Det viktigste for oss i Marine er om de er strategisk interessante for oss, men det kan være flere som vil melde seg de neste ukene. Til syvende og sist er det konsernets styre som avgjør om et salg skal skje.
Flere potensielle kjøpere
– Er det industrielle eller finansielle investorer som har meldt seg?
– Her tror jeg alle muligheter er åpne for flere sett med løsninger, både industrielle og finansielle, uten at jeg vil spekulere i det, sier Skaro, som per i dag heller ikke har oversikt over hvorvidt det er norske interessenter i bildet.
Det blir spekulert i flere aktuelle aktører som kan være villige til å ta over, skriver NRK. Ifølge nyhetsbyrået Reuters kan både amerikanske General Electric, finske Wärtsila og tyske Siemens være aktuelle kjøpere. Næringslivsnettsiden nett.no trekker også frem ABB, med hovedkontor i Sveits, som aktuell kjøper.
– Kan man se for seg å dele Marinedivisjonen opp og selge det i deler?
– Planen og intensjonen er å selge alt samlet.
– Når vil det bli avklart hva som skjer her?
– Normalt tar slike prosesser mellom 6 og 18 måneder, men det kan gå både fortere og saktere.