Amalie Arntsen har vokst opp på Helgeland med oppdrettsnæringen på nært hold. Nå tar hun med seg kunnskap og erfaring til Sopra Steria, og er klar for å møte bransjen på Aquanext.
– Jeg har alltid vært fascinert av oppdrett, så da jeg skulle velge studier var havbruksdrift og ledelse ved universitet i Bodø et naturlig valg, sier Amalie Arntsen i en pressemelding.
De siste årene har hun blant annet jobbet som produkteier for utvikling av digitale produkter i AKVA Group, og i januar i år startet hun som konsulent i Sopra Steria – med mål om å bidra til å sette havbruk på dagsordenen.
Sopra Steria er Norges ledende konsulentselskap innen digitalisering, innovasjon og bærekraft, hvor havbruksnæringen utvilsomt er en viktig bransje selskapet satser på. Derfor er de også med som sponsor under årets største konferanse for havbruksnæringen, Aquanext, som går av stabelen i Stavanger denne uken.
– Digitalisering og biologi henger tett sammen, og har et stort potensial for bransjen i tiden vi har foran oss. Vi står overfor utfordringer knyttet til både bærekraft, matsikkerhet, fiskevelferd og helse, og vi må slå hodene sammen med de som møter utfordringen hver dag for å løse dette. Det er ingen tvil om at digitalisering, kunstig intelligens og teknologi er en del av løsningen, sier Arntsen.
For å løse utfordringene, mener hun det er viktig å forstå historien bak oppdrettene, se på hva som har fungert og ikke fungert tidligere, og se på det i sammenheng med digital modenhet og dataen som ligger til grunn.
På årets Aquanext skal Sopra Steria dele innsikt om hvordan digital teknologi og kunstig intelligens kan være en bidragsyter til å løse utfordringer næringen står ovenfor.
– Jeg håper vår deltakelse på Aquanext er med på å vise engasjementet vi har for næringen, og vi ser fram til å samarbeide for å drive fremtidens oppdrett fremover, sier Arntsen.