– Digital innovasjon i oppdrettsnæringen er drevet av små oppstartsbedrifter

Nyheter
1609

Mens næringer som media, dagligvarer, telecom og bank har kommet langt avgårde på digitalisering, er fiskeoppdrett fortsatt på jomfruelige stadier, ifølge en rapport fra Boston Consulting Group.

– Jeg mener vellykket innovasjon har like mye med ledelse av innovasjonen å gjøre som teknologi, sier Dag Sletmo.

Bergenseren sier han har jobbet med «F&F», fisk & finans. I dag er det DNBs sjømatavdeling som betaler lønnen hans. Tidligere har han fartstid hos Cermaq og ABG Sundal Collier.

Kodak moment
Han tar utgangspunkt i flere kjente selskaper, når han skal beskrive deres tilnærming til teknologi og digitalisering.

– Kodak ble fullstendig overkjørt av teknologi. Det var faktisk Kodak som fant opp digital teknologi. Det var en 25-åring der som gjorde det, men han fikk beskjed av sjefene sine om at dette var ikke noe marked for og de så ingen grunn til å gå bort fra velfungerende gammel strategi.

– Xerox var i en annen liga. De utviklet pc-mus og menystyrte systemer, sier han, og legger til at Apple har forsynt seg godt av denne teknologien.

– Schibsted, mener jeg, er Norges mest vellykkede digitale bedrift. Det er den eneste digitale bedrift som er mer verdt i dag enn for 10-15 år siden, sier han, og viser til suksesser som VG Nett, Finn.no og nettbaserte rubrikkannonser i Frankrike.

Flodhest
Han viser et bilde av en flodhest.

– Nå vet sikkert mange av dere hva jeg vil med å vise bilde av en flodhest, hippo på engelsk, sier han, og kikker ut over forsamlingen bestående i stor grad av teknologer under høstkonferansen til Tekna på Scandic Ørnen i Bergen.

– Highest Income Person’s Income, HIPO. Den personen som tjener mest skal bestemme hva som er innovasjon. Det er et problem for alle større bedrifter. Det er et fenomen som er veldig viktig å jobbe med hvis en skal holde på med innovasjon, sier han, og viser til at hans egen arbeidsgiver, DNB, har grepet tak i dette med egne team eksempelvis i utviklingen av betalingstjenesten Vipps.

– I store selskaper er «failure not an option.» I det andre ytterpunktet er oppstartselskaper, og dette sitatet av Thomas Edison: «I haven’t failed, I’ve just found 10.000 ways that don’t work.»

Feil
Sletmo viser til Atlantic Sapphire, som et særlig innovativt selskap.

– De har gjort en haug med feil fra de startet opp med landbasert lakseoppdrett i Danmark. De prøver å ikke gjøre de samme feilene to ganger.

– Oppdretterne har ofte veldig slanke organisasjoner. De er opptatt av ting som kan bedre driften – seinest neste kvartal. Jeg synes at når det gjelder digital innovasjon i oppdrettsnæringen, er den drevet av små oppstartsbedrifter.

Han er klar på hva han mener vil kjennetegne fremtidens vinnere.

– Ikke at en produserer teknologi, men evnen til å ta i bruk teknologi, på en kommersielt vellykket måte, er fremtidens vinnere. Det man vil tjene på er det som er differensierende. For oppdrettere er det at man får høyere pris, lavere kostnader eller høyere volum, avslutter Sletmo.