Det er langt i fra normalt å se norsk havbruksnæring synlig midt i Oslogryta. Denne helga ble laksen derimot midt i sentrum for folk som ruslet nedom Aker Brygge og Tjuvholmen.
– Det er første gang, etter det jeg kan huske, at havbruksnæringen sponser en større festival i hovedstaden. Det er jammen på tide, sier Jostein Refsnes, mangeårig entusiast innen havbruk i Norge.
Vannfestival
Refsnes og resten av styringsgruppa i Laks Er Viktig kampanjen bestemte seg i vinter for å sponse Tjuvholmen Vannfestival. Festivalen, som ble arrangert for første gang i fjor ønsker å synliggjøre vannsportsaktiviteter nært byens befolkning samt øke gleden ved å bruke havet og vannet.
– Det er en flott mulighet for oss å markedsføre havbruk under en slik festival. Vi er begge brukere av havet og vannet.
Smaksprøver og ringvirkninger Festivalen samlet tusenvis av skuelystne i den nye bydelen Tjuvholmen. Fra fredag til søndag var det konkurranser innen kajakk, roing, seiling og svømming, i tillegg til ulike aktiviteter på og ved vannkanten for små og store. Havbruksnæringen fikk i tillegg vist ansikt både gjennom smaksprøver og NM I fiskesprett.
– I løpet av helgen har vi delt ut 15.000 smaksprøver. Delikat laks fra Nova Sea på Lovund, tilberedt på internasjonal vis av Flying Culinary Circus. Det er jo bare å se på køa foran teltet, så ser en at dette slår an, sier Refsnes.
I tillegg til smaksprøvene ble det også arrangert NM i fiskesprett.
– Vi fikk en knallgod ide presentert i prosjektgruppen. Fiskesprett skaper ringer i vannet. Det samme skjer jo som følge av produksjon av laks. Det viste seg å være en fin måte å kunne fortelle mer om hvor viktig havbruk er og hvilke ringvirkninger laksen skaper, sier Refsnes som mener havbruksnæringen har langt mer å gå på.
– Vi må bli ennå flinkere å synliggjøre oss. Det trengs. Se bare på alle mytene som eksisterer. Jeg har stor tro på at ting som dette bidrar svært positivt. Å bygge et omdømme er et kontinuerlig arbeid og ikke bare et engangsstunt.