Dette offshoreskipet har ligget stille uten oppdrag i fire år. Nå skal det bygges om til en fôrbåt

Nyheter
2288

«World Opal» blir til «Eidsvaag Opal».

For en måned siden kjøpte rederiet Eidsvaag i Dyrvik i Frøya kommune offshoreskipet «World Opal» fra Borealis Maritime.

Nå skal båten, som er bygd i 2013, bygges om til en fôrbåt. Deretter skal den inn i transportsamarbeidet Fjordfrende til Cargill og Skretting, hvor Eidsvaag har ansvaret for planleggingen og håndteringen av transporten.

Vidar Eidsvaag. FOTO: Hitra-Frøya

Det bekrefter daglig leder Vidar Eidsvaag overfor iLaks.

– Det er ny båt, som har ligget i opplag i fire år. Den har derfor nesten ingen driftstimer. Det er et godt objekt med tanke på optimalisering i Fjordfrende og passer ekstra godt inn i de utviklingskonsesjonene som har kommet eller kommer, sier han, og sikter til at de kan komme til å levere fôr til prosjekter på eksponerte lokaliteter.

Ferdig i mai 2020
«World Opal» som nå skal hete «Eidsvaag Opal», ble mandag slept til Amsterdam. Den ankommer den nederlandske byen lørdag.

– Det er Damen Shiprepair & Conversion som skal bygge om båten. Damen-gruppen kjenner godt til den fra før da det var de som bygde den i utgangspunktet. Båten er ferdig mai neste år, sier Eidsvaag til iLaks.

Etter ombyggingen vil båten ha en lastekapasitet på 2.800 tonn. Det var Vestlandsnytt som omtalte ombyggingen først.

Godt samarbeid
Eidsvaag forteller til iLaks at rederiet har 16 fartøy i Fjordfrende. Antall båter som er i drift avhenger av sesong. På spørsmål om hvor mange båter rederiet skal sette inn på ruten, svarer Vidar Eidsvaag:

– Det handler om å tilpasse kapasiteten ut fra salget til Cargill og Skretting. Det er seks fabrikker vi henter ut fra, og det behøves et visst antall fartøy for fleksibilitet.

Transportsamarbeidet startet 1. juni i år, og skal i første omgang vare i fem år.

– Det har fungert godt så langt. Vi startet jo i en høysesong, og det var begrenset hvor mye vi kunne optimalisere, avslutter Eidsvaag.