Regjeringen jobber på høygir for å åpne det kinesiske sjømatmarkedet. En gjenåpning av verdens største marked for mat vil kreve en vesentlig økning i kapasitet for å ta unna frakt av ferske produkter fra Norge.
En fremtidig eksport av 40.000-50.000 tonn fersk laks fra Norge til Kina vil innebære en mangedobling av dagens transportaktivitet.
Betydelig kapasitet
Knut Eriksmoen, direktør for luft- og sjøfrakt i Schenker Norge, er trygg på at befrakterne enkelt kan trappe opp flygningene for å kunne ta unna en eventuell Kina-vekst.
– Det finnes allerede i dag gjennom eksisterende flyselskaper som flyr fra Oslo, og ikke minst fra kontinentet for øvrig, tilgang til betydelig kapasitet. Det er en relativt stor retningsubalanse mellom Europa og Kina når det gjelder flyfrakt: Det går mer flyfrakt inn til Europa enn det går ut, forklarer han til iLaks.
Hubs
– Dette kan sjømatindustien utnytte til sin fordel. Store hubs som Amsterdam, Frankfurt, London og så videre, har Kina-kapasitet tilgjengelig, påpeker Eriksmoen.
– Videre er det også tilgang til betydelig Hong Kong-kapasitet som i logistikksammenheng fungerer som et godt utgangpunkt for distribusjon inn til Sør-Kina opp til Guangdong-provinsen, fortsetter han.
Vekst på hjemmebane
Samtidig forventer han en kapasitetopptrapping også fra Gardermoen.
– Et velfungerende eksportmarked til Kina vil sannsynligvis også gi tilgang til betydelig økt kapasitet fra Oslo Lufthavn, litt avhengig av hvordan ratenivåene utvikler seg i markedet, sier Eriksmoen videre.