Foran ham, i storsalen på Radisson Blu Royal Hotel i Bergen, sitter omlag 100 velplasserte lederkandidater i en lang rekke sjømatselskaper. De er der by invitation only.
– Hvis noe går galt i fremtiden, kanskje vi kan tjene på det andre steder, sier han og utdyper: – Når Nobel-komiteen gir en fredspris til en kinesisk dissident, kan vi ikke selge norsk laks til Kina. Men vi kan selge skotsk laks. Dette handler om risiko-forvaltning.
Den enes død…
Saken ble satt på spissen tirsdag, da det ble kjent at Chiles Region X er rammet av en stor algeoppblomstring, som har medført tap av minst seks millioner fisk. Marine Harvest ble selv rammet med tap av 1,2 millioner fisk mellom 1,5 og 2,5 kilo.
Les også: Algeoppblomstring gir tap på 370 millioner kroner
– I Chile taper vi fisk nå fra en algeoppblomstring. Det er alltid tøft når en taper det en har tro på, sier Aarskog.
Minst fem forskjellige oppdrettsselskaper i Chile er rammet av algeoppblomstringen. Dette vil slå ut på den globale markedsbalansen for laks. Og Marine Harvest har vesentlig mer fisk å slakte på i Norge enn i Chile. Nettoeffekten er dermed positiv for storoppdretteren.
Akkurat det fikk finansmarkedet med seg, og sendte selskapets børsverdi opp med 630 millioner kroner på høye handelsvolumer tirsdag.
Skepsis
– Oppdrett er noe mange folk liker, og også noe mange hater, sier Aarskog.
Marine Harvest møtte mye skepsis, ikke minst fra New York-baserte aksjonærer, da selskapet lanserte planer om å bygge sin egen fikefôrvirksomhet.
– Det er bare noen få selskaper i verden som kan produsere fiskefôr, og dere er ikke blant dem, sa de.
– Mitt svar var: Når reiste dere til månen? I 1969? Og dere tror ikke vi kan lage fiskefôr?
I løpet av to kjappe år har Marine Harvest etablert seg som en lønnsom aktør i fôrbransjen. Storoppdretteren er i vesentlig grad forsynt av eget fôr. Nå planlegges bygging av en ny fabrikk, denne gang i Storbritannia.
– Jeg mener vi har bevist at de tok feil.
Flinkere
Lederskap handler i stor grad om å gjøre riktige strategiske valg og få tak i gode medarbeidere.
Aarskog avslører at hans første spørsmål i jobb-intervjuer er: «Liker du laks?»
– Da svarer de fleste som har litt mellom ørene «ja».
Så kommer oppfølgeren som skiller klinten fra hveten: «Hvordan tilbereder du den?»
– Husk når dere skal ansette folk, ansett kun folk som er flinkere enn deg selv.
Prinsipper
Konserntoppene i Marine Harvest har meislet ut fire lederskaps-prinsipper de følger:
* Inspirere folk
* Make it happen – vi stjal den fra Navy Seals, sier Aarskog.
* Lev med verdiene
* Tenk og handle. – Gjør alltid noe bra for selskapet. Det høres ut som noe fra John F. Kennedy, men tenk på det: Tenk på selskapet som en del av noe større.
Avslutningsvis henvender han seg til de mange unge menneskene i salen med følgende oppfordring: – Jobb på så mange områder du kan i næringen, i så mange forskjellige land med så mange språk som mulig.