Brønnbåtene til Sølvtrans har mye lokalt utstyr, men rederiet har en egen strategi når det kommer til å sette sammen det ferdige produktet.
– Det er veldig mye kortreist utstyr, men vi setter sammen båtene selv. Vi har egen gruppe i selskapet som tar seg av og planlegger utrustning. Slik beholder vi kunnskapen selv og det er ikke mulig for andre å gå til et konsulentselskap og si at «vi skal ha en sånn båt». Det gjør at barrierene for andre er tøffe, sier Sølvtrans-sjef Roger Halsebakk til Sunnmørsposten.
Selskapet har fått sju nye båter de siste to årene til en samlet kontraktsverdi på rundt to milliarder kroner hos lokale verft. Flere er underveis.
Ifølge Halsebakk er det manko på brønnbåter, og han tror nettopp brønnbåtene kan bli flaskehals for næringen i fremtiden.
Fra 1. januar 2021 skal alle brønnbåter ha utstyr for desinfeksjon av transportvann. Med det nye kravet til desinfeksjonssystemer legges ansvaret for å dokumentere effekten av utstyret over på eieren av brønnbåten fordi det ikke er hensiktsmessig at Mattilsynet skal sitte inne med slik spisskompetanse.
– Det vil være masse båter som ikke har mulighet til å støtte det nye regelverket og de vil gå ut, sier Halsebakk.