Det er lang opp til de mest spiste proteinkildene. Hver amerikaner spiser vel 40 kilo kylling i året. Drevet av salget til Kentucky Fried Chicken, McDonald’s og andre er kylling klart mest spist, foran storfe og svin.
Et lang sprang foran sjømat.
– All sjømat til sammen er 15 pund (6,8 kilo). Laks er 2,8 pund, det vil si 1,2-1,3 kilo, per capita. Det er et stort potensiale, sier Alf-Helge Aarskog.
Marine Harvest-direktøren sparker i gang Pareto Securities Seafood Finance seminar i Bergen torsdag morgen.
Mange munner å mette
Potensialet er særlig drevet av høy kjøpekraft fordelt på mange mennesker, 326 millioner, for å være presis.
– USA er likevel det største laksemarkedet i verden. USA er by far nummer én, understreker Aarskog.
Det samlede laksekonsumet i USA er drøye 400.00 tonn, flere ganger mer enn markeder som Brasil, Tyskland, Frankrike, Russland og Kina.
Men hvem spiser laksen?
– Kvinner kjøper den inn, men den er barnas favoritt. Hvis vi klarer å komme inn på barna, vil mange av dem heller velge sushi enn McDonald’s.
Proteinens Porsche
Tidligere Tesla-eier Aarskog definerer denne gang laksen som «proteinens Porsche».
– Den er det fordi du kan spise den rå, den har høyt innhold av sunne omega 3-fettsyrer, den er rik på vitaminer. Dette er virkelig medisin du kan ta direkte.
En viktig del av Marine Harvests salgsstrategi er å foredle laksen og gjøre det enkelt for forbrukerne å velge og tilberede laksen.
– Vi har satt opp fabrikker i Los Angeles, Dallas og Miami. Vi jobber nå med å sette opp en ny en i Vancouver. Vi betjener hver eneste delstat hver dag.
Foruten laks leverer Marine Harvests foredlingsfabrikker og distribusjonsvirksomhet også steelhead, torsk og kveite.
– Vi må dreie konsumet fra rødt kjøtt til fisk. Hvis vi får med oss dagligvarekjedene med det, så får vi hylleplass. Flaskehalsen er i vesentlig grad tilgjengelighet, mener han.