Hva motiverer dem som søker stillinger i den globale sjømatnæringen? Hvilke verdier setter de høyest? Kan motivasjonen og verdiene deres si noe om hvorfor de ønsker å skifte jobb og eventuelt næring? Og kan vi trekke noen linjer til hva som skjer i verden og globale trender?
Mennesker er mest effektive når de er fornøyde med arbeidsforholdene sine og har det bra på jobb. Jo større samsvar det er mellom hvordan de har det på jobb og deres verdier, motiver og interesser, jo bedre vil de kunne gjøre nytte av sine faglige kvaliteter, sin kunnskap og sine erfaringer. Hva bør arbeidsgivere være oppmerksom på når de skal tiltrekke seg arbeidskraft?
I Seafood People sin rekrutteringsprosess ser vi på verdiene til kandidater som blir invitert inn til intervju. Vi ber dem gjennomføre en test som leveres av AON Assessment og heter Views. Views-modellen består av 18 verdibaserte holdninger, gruppert i tre områder: mål, relasjoner og miljø.
Mål | Relasjoner | Miljø |
Faglig utfordring | Harmoni | Struktur |
Anerkjennelse | Åpenhet | Endringsgrad |
Økonomisk belønning | Samarbeid | Utviklingsmuligheter |
Trygghet | Integritet | Fravær av stress |
Arbeidsglede | Rettferdighet | Innflytelse |
Identifisering | Hierarki | Fysisk arbeidsmiljø |
Vi gikk gjennom resultatene til et stort utvalg, rundt 400, av dem som har gjennomført motivasjons- og verdi-testen hos oss de siste to årene, fra oktober 2021 til oktober 2023. Disse personene har enten gjennomført testen som del av en rekrutteringsprosess eller som en del av utviklingsarbeid, – enten medarbeider, leder eller organisasjonsutvikling. Felles for dem er at de enten søker seg til stillinger i den globale sjømatnæringen eller arbeider i sjømatnæringen.
Vi registrerte små forskjeller på skårene mellom de 18 dimensjonene, men de som kom ut som viktigste motivasjonsfaktorer for de som søkte stillinger i sjømatnæringen var:
- Trygghet – de som skårer dette høyt ser det som viktig at organisasjonen bidrar til at de ansatte kan se optimistisk på fremtiden og føle seg trygge, og verdsette tryggheten arbeidsplassen gir.
- Fravær av stress – de som verdsetter dette, foretrekker et aktivitetsnivå som ikke oppleves som overdrevent belastende, de synes det er viktig at arbeidsoppgavene kan utføres innenfor arbeidstiden, og at det ikke stilles urimelige krav.
- Integritet – motiveres av integritet, og de synes det er viktig at det er fokus på mål man selv kan støtte med overbevisning, og hvor klare etiske retningslinjer følges, de setter pris på relasjoner preget av tillit.
Dette var minst viktig og ikke avgjørende for å opprettholde motivasjonen for utvalget:
- Samarbeid – handler om å foretrekke et arbeidsklima preget av samarbeid, hvor man setter pris på å få støtte fra andre når det er nødvendig og ønsker at individuelle interesser blir satt til side til fordel for fellesskapet.
- Hierarki – de som motiveres av dette foretrekker klare hierarkiske ansvarsstrukturer i organisasjoner og ser det som viktig at det er autoriteter i organisasjonen som legger klare føringer for fremgangsmåte.
- Faglig utfordring – personen foretrekker arbeidsoppgaver som er utfordrende, trives med å få brukt faglige kunnskaper og ferdigheter og foretrekker et arbeidsmiljø som krever kontinuerlig oppdatering og fordypning.
Disse resultatene fikk oss til å tenke over hva som har skjedd i verden over de siste to årene og hvordan arbeidssituasjonen har vært for mange. Pandemien og krigen i Ukraina førte til usikkerhet, frykt og stress for mange. Lange perioder med hjemmekontor bidro til mer arbeid alene, høy effektivitet, men muligens på bekostning av samarbeid og samhold. Det ble i tillegg mindre daglig rapportering, en opplevelse av flatere struktur og mindre behov for ledelse av typen vi tidligere har kjent til. Etiske retningslinjer og hvordan mennesker blir behandlet har kommet mer i fokus globalt, og behovet for tillit til omgivelsene våre, om mulig, større.
Påvirker samfunnet og verden vi lever i hva som er viktig for oss i arbeidslivet og hva som motiverer oss? Vi i Seafood People syns det kan se slik ut når vi ser på resultatene til dette utvalget. Og hvordan kan den globale sjømatnæringen være oppmerksom på at det skjer og tilpasse arbeidsplassene deretter for å tiltrekke seg de beste hodene? Dette er store spørsmål som er vanskelig å svare på, men ikke minst veldig viktig for selskapene å tenke på når man skal tiltrekke seg de riktige kandidatene. Vi følger med og er allerede nysgjerrige på hva de neste årene vil bringe og hvordan det vil påvirke hva som er viktig for søkerne til sjømatnæringen fremover.