Utenfor kontorvinduene ligger Vågen stålgrå. Gårsdagens tunge snøfall har for lengst begynt å smelte. Han har fått et drøyt halvår i jobben nå. Andreas Kvame inntok glasshuset til Grieg-konsernet i juni. Da kom han fra toppjobb i Scanbio. Nå er han skipper på Grieg Seafoods hardt prøvede skute.
– Den største forskjellen er fokus. Scanbio produserer av restråstoff fra denne industrien. De hjelper foredlingsindustrien, men er ikke minst et renovasjonsverk for denne næringen. Alle bedrifter har forskjellig kultur, det var det også i Marine Harvest. Den store forskjellen er først og fremst at det er mye mer folk i Grieg Seafood og så er vi mye mer spredt – på godt og vondt. Så er Grieg Seafood selvsagt børsnotert, så det er litt andre forutsetninger enn Scanbio, sier Kvame til iLaks.
Tilbake til oppdrett
– Og så er det helt klart kjekt å komme tilbake til oppdrettsnæringen. Det er daglig nye utfordringer. Det er verre å holde fisken i live enn å håndtere en død en, påpeker den tidligere salgssjefen i Marine Harvest Norway.
Grieg Seafood har slitt lenge med lønnsomheten. Kvame er klar på hvordan han skal du snu dette.
– Vi må ta tak i de utfordringene der vi sammenlignet med andre er dårligere. I all hovedsak gjelder det å øke vår utnyttelse av tilgjengelig MTB (maksimal tillatt biomasse – red. anm.). Og sammenlignet med andre har vi hatt for høy dødelighet. Vi har enkelte regioner som har større utfordringer enn andre, medgir han.
– Fokuset er: Rett antall smolt i sjøen, riktig tetthet, rett størrelse på smolten til riktig kvalitet. Større smolt i sjøen er et av hovedfokusområdene de neste tre til fem år. Du kan ikke se resultater fra kvartal til kvartal, men du ser det over tid.
Benchmarking
– Det viktigste verktøyet vi har er menneskene vi har i organisasjonen. Vi lærer av hverandre og benchmarking er noe vi har innført på alle nivåer. Vi har blitt beskyldt for at vi ikke leverer det vi lover. Vi har oppgradert en planleggingsfunksjon i konsernet så vi får en bedre kontroll. Vi har også innført mål på alle nivåer og fått en felles strategi over hvor vi skal være. Og dette blir brutt ned og gjort målbart for alle, sier han ivrig.
Kvame snakker på inn- og utpust. Dette er et tema som opptar han.
– Morten Vike fikk seks år i sjefsstolen. Gitt at du ikke leverer; forventer du at styret er like tålmodig med deg?
– Det er opp til styret å både ansette og avsette daglig leder. Jeg tar sikte på å gjøre en så god jobb som mulig for Grieg Seafood, og håper og tror vi skal nå de målene som er blitt satt.
– Kritikerne sier at Grieg Seafood er lokalisert på feil steder, og derfor har for høye produksjonskostnader. Hva sier du?
Han griper kaffekoppen. Tar en kort pause, før han svarer: – Inntjeningsmessig vil jeg ikke si at vi er lokalisert på feil steder. Finnmark er et vekstområde jeg har stor tro på. Jeg blir ikke overrasket om Finnmark blir beste region i Norge på kort sikt. Rogaland har hatt problemer med PD og var også et område som var veldig plaget av mye lus. I 2007 ble det stopp med nye konsesjoner på grunn av mye lus. Nå ligger de godt an.
Problemer med lus
– Det er jo de områdene som har vært mest lønnsomme som har de største problemene med lus, sier han og viser særlig til Midt-Norge. – Så jeg mener det går an å gjøre en god og lønnsom butikk. Vi har sagt at vi skal bli mer lønnsomme enn gjennomsnittet i de regionene vi er. Der er vi ikke idag. Men det skal vi bli.
– Fokuset er på smolt, kortere tid i sjø blir viktig i alle regioner, understreker Kvame.
Foruten oppdrettsvirksomhet i Finnmark og Rogaland, har Grieg Seafood komplette verdikjeder på Shetland og i British Columbia. Særlig på Shetland har det vært tøft.
Kortere tid i sjø
– På Shetland har vi hatt utfordringer i hovedsak med alger og lus. Det er nok det området vi har mest utfordringer med blant de vi driver i. Her har vi satt opp en ny smoltproduksjon i sommer. De vil gå fra 24 til 18 måneders syklus. Vi ser effekten av det i 2017, så det tar litt tid dette her, sier Grieg-sjefen.
– I Canada har vi hatt utfordringer mye med det samme: Lus og plankton/alger og oksygen. Som vi har merket blant annet i sommer. Her har vi det minste volumet, 15.000 tonn. Vi har innført korrigerende tiltak, og har fått utstyr på plass til at det forhåpentligvis ikke skjer igjen, sier han og viser til blant annet en undervanns-oksygenturbin ved flere lokaliteter.
– Utfordringen for Grieg Seafood er primært på produksjon. Din bakgrunn er salg. Hvorfor er du rett mann for Grieg?
– Jeg har jobbet i oppdrett i 20 år. Jeg kom opprinnelig fra kjøttindustrien, sier Hjelmelandmannen. – Jeg startet i 1996. Jeg har alltid jobbet med hele verdikjeden. Ventemerd, slakt, supplychain management, planlegging. Jeg har sittet i ledergruppe hele tiden, og hatt oppdrettskompetanse rundt meg. Det er ikke alt jeg kan, men jeg har gode folk rundt meg. Men jeg kan nok til at jeg ikke blir satt fast. Men jeg tror jeg er relativt god til å bygge team. Jeg er god til å plukke gode folk rundt meg. Det er teamet som skal få det til, det er ikke én person.
– Hvorfor bygger Grieg-familien opp en ny oppdrettsvirksomhet i Øst-Canada – utenfor Grieg Seafood?
– Det er nok Per (Grieg jr – red.anm.) som er rette personen til å svare på det. Jeg fokuserer på dagens Grieg Seafood og å få til resultater vi kan være stolte av.
– Vil dere søke på utviklingskonsesjoner?
– Ja, sier han kontant.
– Vil dere gå etter oppdrettskip eller -rigger, eller gå for lukkede eller semilukkede anlegg?
– Vi ser litt på andre konsepter. De henger sammen med strategien vår. Jeg er en sterk tilhenger av størrelse og kvalitet på smolten. Det er en nøkkel til utfordringene. Jo kortere tid i sjøen, jo bedre. Høy tilvekst.
Ved å bedre utnytte MTB’en kan en også få ut mer fisk.
– Riktig. Det har vi regnet en hel del på.