FSV Group vil beholde de norske sjøfolkene.
Når man kommer inn i servicebåtrederiet FSV Group sine lokaler i Molde, er det stille. Tilsynelatende er det lite folk der.
Men skjermen ut i gangen antyder at forklaringen er enkel. Grafikken viser nemlig kart og fartøynavn både i Canada, Skottland, på Færøyene og i Norge. Folk er på jobb ute på båtene. Ifølge administrerende direktør Arild Aasmyr er det faktisk trangt på hovedkontoret.
– Kontorene våre er egentlig i ferd med å bli for små, avslører han til iLaks.
De som gjør jobben
Aasmyr levner ikke noen tvil om hva som er det viktigste for rederiet.
– Man kan ha så flott og miljøvennlig båt som man bare vil, men det er til sjuende og sist mannskap om bord som gjør jobben. Dem som er ute og snakker med kundene og de som er på ringen (merdkanten) hver dag, fastslår han.
Molde-rederiet har spesialisert seg på kraftige servicefartøy med gode fasiliteter for både mannskap og kundene sine. Og sikkerhetsnivået er prioritert høyt.
– Vi har mye flotte båter, men det viktigste assetet vi har er mannskapet vårt, sier direktøren.
Gode karrieremuligheter
I løpet av det siste året har det vært en del fokus på hvordan betingelsene for norske sjøfolk på som arbeider langs kysten er blitt svekket. Dette har til og med blitt en varm potet på Stortinget. Brønnbåtrederiene har ledet an, men problemstillingen er like relevant for andre rederier i næringen.
FSV Group-sjefen har også engasjert seg i dette, via Kystrederiene. Han er klar på at det er vel så viktig å gjøre en forskjell i egen virksomhet.
– Jeg tror vi kan tilby noe attraktivt for ansatte. Det er veldig gode karrieremuligheter for unge. Vi satser for eksempel tungt på lærlinger, poengterer Aasmyr.