– Det vi gjør idag er ikke godt nok i morgen

Nyheter
1121

Veien over til Averøy er ikke for de skvetne. Særlig ikke på dager som idag, da klippene ved Atlanterhavsveien piskes av kuling og fire-fem meter høye bølger. Sjøen er et kok. Kremgult skum av saltvann flyter over svabergene, kastes som filler i vindkastene, og brottsjøer slår over broene.

Det er høy aktivitet innen havbruk her ute.

Innovasjon
I likhet med med bedrifter som Servicebåt, Skretting, Redox og Marine Harvest har Marel en omfattende virksomhet på Averøy.

Inne på lageret til den islandske utstyrsleverandøren er det stablet kasser med datakort, monitorer og kabler. Selv om kjernevirksomheten er utstyr til sløying, veiing og foredling av fisk, er det en teknologitung satsing.

– Innovasjon er et av våre mantra. Det er viktig for oss å utvikle oss. Det vi gjør idag er ikke godt nok i morgen, sier Aasmund Haga til iLaks.

Han er salgssjef ved dette som er Marels hovedkontor for fisk i Norge.

– Marel lar over syv prosent av omsetningen gå tilbake til innovasjonsteamet. Det er en betydelig satsing, påpeker han.

Ungt firma
Milliardomsetning og børs til tross, Marel er et ungt firma. En elektronisk vekt for båt og trålerflåten var opphavet til selskapet i 1983.

Satsingen i Norge springer ut fra Averøy.

– Vi har hatt Marel-aktivitet her siden 1984-85 – da gjennom agenten Maritech. Selskapet ble slått sammen med Scanvaegt, da Marel kjøpte Scanvaegt, forteller Haga.

Den dag i dag er det eks-Maritech-ansatte som utgjør ryggraden på hardware i Marel på Averøy. Denne kontinuiteten vurderes som en styrke.

– Vi er ganske mange fra den tiden, sier salgsansvarlig Roy Arne Sørvik.

Og det er medvind i forretningene nå.

– Vi ser at det er investeringslyst i næringen. Aktiviteten har vært bra. Det er klart at de høye lakseprisene er bra for en del av næringen, selv om de kanskje ikke er det for foredlingsleddet, sier Haga.

Nær kunden
Pål Kleven er ansvarlig for serviceavdelingen i selskapet. Han er tidligere fabrikksjef i Lerøy Hydrotech, og har med det kommet fra utsiden og inn i Marel. Kleven har merket seg flere endringer i bransjen de siste årene.

– Det har blitt færre beslutningstakere, færre oppdrettere og slakterier. Det er viktig å være nær kunden, sier han.

Foruten kontoret på Averøy, har Marel seks servicekontorer lokalisert i Tromsø, Harstad, Stokmarknes, Bergen, Lillestrøm og Ålesund.

– Vi har styrket service-biten. Vi har åpnet kontor i Stokmarknes, og fått med oss Kristian Eilertsen, som er tidligere fabrikksjef i Nordlaks. Det styrker rekkevidde og responstid. Særlig hvitfisk i første kvartal har kort responstid, påpeker Kleven.

– Det har stor betydning at vi har en serviceavdeling ledet av to fabrikksjefer som vet hva som kreves. Det er avanserte produkter, sier Haga.

Erfaring
– Det er godt at det kommer folk fra industrien som vil jobbe for oss, sier Sørvik.

– Erfaring fra industrien er en god basis. Det går mer og mer tid på forebyggende service-arbeid. Nødarbeid hvis ting går i stykker, sier Kleven og utdyper: – Å skifte deler. Utnytte utstyr med kapasitet. Optimalisering av anlegget.

Er uhellet ute, sender Marel gjerne folk fra Bergen til Hammerfest.

– Vi har til og med leid helikopter – i ytterste konsekvens, sier Sørvik.

– Ved havari så omprioriterer vi. Om det er en sløyemaskin, som det er seks av på et slakteri, er det ikke så kritisk, men hvis det er en grader som det er én av er det verre, sier Kleven.

Nye anlegg
Akkurat dette er Marel-kundene godt drillet for å håndtere.

– Mange kunder har opplæring av vedlikehold. Vi kjører kursing av kunder på Progress Point i Danmark, sier Sørvik.

Nå krysser trioen fingrene for bygging av nye slakterier og foredlingsanlegg.

– Det siste bygget for oss var Bakkafrost, sier Sørvik.

De følger nøye med på hva som skjer med de planlagte slakteriene til Marine Harvest og Lerøy på Hitra, Cermaq i Steigen og Cermaq/NRS/Grieg Seafood i Finnmark.

– Vi håper vi kan få en del anlegg fremover, som vi kan være med å sloss om, sier Haga, og suppleres av Sørvik: – Vi gleder oss til messen i Trondheim. Vi trives best når vi er ute med kunder.