Det syder og koker av aktivitet rundt den nye tørrdokken på Sunnmøre

Nyheter
0

150 meter hall over tørrdokk.

Denne uka la Larsnes Mek Verksted i Sande på Sunnmøre ut ferske bilder fra den storstilte utbyggingen av anlegget på deres område Holmen. Her er de over 100 meter lange tørrdokken og tomta rundt i ferd med å ta form.

Bare inne i det som skal være dokken, kjører fem større anleggsmaskiner for å klargjøre grunnen med rett pukk og grus.

Ved kai ligger Rosteins båter «Ro Chief», «Ro Server» samt «Orca Yka» og «Langsund». Fartøyene får etterhvert langt mer oppgraderte kaier å legge til i løpet av året, når jobben er unnagjort. Denne uka ligger store hauger med pukk og stein langs anleggsveiene, klar til bruk i selve tørrdokken.

Larsnes Mek. Verksted har siden etableringen i 1981 etablert seg som et betydelig verft innen ombygging, forlenging, reparasjon og vedlikehold av ferger, frakte- og fiskefartøy. Etterhvert har selskapet svingt seg opp som brønnbåt-spesialist, og da særlig som hoffleverandør til storrederiet Rostein.

(Foto: Larsnes Mek./FB)

Tørrdokken som nå ligger åpent, skal ifølge selskapets nettsider få en overbygd hall på 150×35 meter. Det bygges nye kaier, landstrømanlegg og et større administrasjonsbygg.

I 2009 kom startskuddet for veksten i brønnbåtnæringa for verftet. Da de leverte de det som var verdens største brønnbåt for rederiet Rostein. Det samarbeidet skulle utvikle seg videre, og i 2014 ble Rosteins holdingselskap Rofisk eier av 68,75 prosent av aksjene i Larsnes Mek. Verksted. I dag er verftet en del av den verdensledende brønnbåtklyngen i Møre og Romsdal.

Etter planen skal anlegget være klart til første dokking i siste kvartal i 2022.

iLaks har kontaktet daglig leder Jarle Gunnarstein for en kommentar til saken.

(Foto: Larsnes Mek./FB)