– Det som nå skjer er innovasjon og ny teknologi. For utviklingen kan aldri stoppes

Nyheter
1635

I løpet av høsten vil Hav Line sette sin nye slaktebåt i drift mellom Vestlandet og Danmark. De siste ukene har stadig flere stemmer tatt til orde for at slaktebåten flagger ut arbeidsplasser fra Norge.

Blant dem som er bekymret for tap av arbeidsplasser er Arbeiderpartiets oppdrettspolitiske talskvinne, Ruth Grung.

Slaktebåten skal gå til Hirtshals, en by som har tapt mange arbeidsplasser de siste årene.

– For 20 år siden var havnen full av fiskebåter. Nå er alt rasjonalisert, effektivisert og det er bare store båter igjen. Jeg kan si til dem i Norge som nå frykter tap av arbeidsplasser: Jeg vet hvordan det er å miste arbeidsplasser, sier Arne Boelt, ordfører i Hjørring kommune, til Bergens Tidende.

Den nye slaktebåten «Norwegian Gannet» vil gi 100 nye jobber i Danmarks største fiskerihavn.

– Jeg er selvfølgelig riktig glad for at Norge står utenfor EU. Det har gitt oss mange samarbeidsprosjekter. Men når jeg snakker med mine kolleger i Bergen, Stavanger og Kristiansand diskuterer vi hvordan vi kan støtte hverandre. For vi har en forbannet hard konkurrent i de østeuropeiske landene.

– «Norwegian Gannet» er viktig, men også alle vogntogene med laks fra Norge. Det betales avgift til havnen for hvert tonn som fraktes i land. Hirtshals er blitt den ledende lakseklyngen i Danmark, sier Boelt. 

Den utflyttede nordmannen Ole Hatlebakk er fiskeeksport­veteran i Hirtshals. O.H. Fiskeeksport spesialitet er salg av fiskefileter, med vakuum­pakkede fileter og porsjoner.

– Det blir kanskje noen færre arbeidsplasser i Norge, men de norske laksepakkeriene vil aldri forsvinne helt. Det som nå skjer er innovasjon og ny teknologi. For utviklingen kan aldri stoppes, sier Hatlebakk til BT.