Skal videreutvikle tradisjonelle skrog.
Moen Marin leverte den første hybride fiskebåten i 2019, og samme år stod servicebåten «Edel» klar. Den 13,5 meters røkter-katamaranen var den gang den tredje hybride båten til havbruk som var bygget i Norge. Til nå har de nærmere 70 hybride båter levert eller i bestilling.
Teknisk sjef, Torfinn Hansvik, forteller overgangen til hybrid har gått langt raskere enn de så for seg.
– Overgangen til 100 prosent båter med batterihybrid drift, er noe el- og automasjonsgjengen her i Kolvereid i stor grad har bidratt til. Vi startet helt tilbake i 2016 med å jobbe med batteridrevne fartøy. Da var det et i et langsiktig perspektiv, men vi så ikke for oss at det skulle skje så raskt, forteller Hansvik.
Én av de i automasjonsgjengen er Vidar Williksen, som har vært hos båtbyggeren siden 2018.
– Etter leveringen av «Edel», så vi på hvilke forbedringer som var aktuelle. Modernisering av styrekontrollene var et av områdene vi da gikk i gang med. Jeg opplevde det nesten som om vi gikk rett over i serieproduksjon etter dette, forteller Williksen.
– Da det hybride skiftet startet i 2018, trodde vi det kom til å ta nærmere 15 år før halvparten av våre båter var hybride. Det gikk mye raskere enn vi trodde. Fra null hybride i 2018 og til 100 prosent hybrid i 2022. At vi turte å omstille i så stort volum har betydd mye for det grønne skiftet, legger legger daglig leder Terje Andreassen til.
Les også: Har ferdigstilt over 250 båter for Moen Marin
– Det må skje noe med ladekapasiteten
Hansvik forteller at de nå også jobber med å utvikle de tradisjonelle skrogene, for at de i framtida skal være bedre tilpasset batteridrift.
– Skal framtidas kystflåte være hybrid, må det i tillegg skje noe med ladekapasiteten langs kysten. Kombinasjon av bedre utbygde overføringslinjer og lokale batteribanker slik som for eksempel vår eCONTAINER. Den kan man lade denne på natta når forbruket for øvrig er lavt. Det kan være én del av løsningen, mener Hansvik.
Salgsdirektør, Lars Ivar Elvertrø, i Moen Marin, forteller de mottar god etterspørsel etter ePower-produktene, et konsept for hybrid retrofit på alle typer konvensjonelle fartøy.
– I samarbeid med ZEM (Zero Emission Mobility), har vi utviklet det vi mener er en effektiv og kostnadsbesparende ladecontainer. Den lar oppdretter og reder bruke grønne fartøy, uavhengig av hvor båtene driftes fra og hvor utbygd infrastrukturen er, sier Elvertrø. E-Power-produktene er allerede i bestilling hos flere kunder, og vi vil rulle ut fortløpende utover nyåret.
Må satse på digitalisering
Terje Andressen mener det fremover må satses langt mer på digitalisering. Det gjelder både innenfor prediktivt vedlikehold, dokumentasjon av Co2-utslipp og i forhold til fokuset på bærekraft generelt i bransjen.
– Dette henger nøye sammen med framtidige krav om å dokumentere reduserte utslipp i flåten. I tillegg er det store besparelser knyttet til kostander og miljø, sier Andreassen.
– Digitalisering er avgjørende. Skal en dokumentere lavere utslipp, må data innsamles i sanntid. Slik kan en beregne CO2- utslippet per kilo fisk, men da må hele kjeden digitaliseres, mener han.
– I åtte år har vi jobbet med å lage en digital plattform som er forberedt til å ta imot og distribuere sensordata, som er selve nøkkelen til å effektivt nå bærekraftsmålene , sier Andreassen. Han mener kravet fra de ansatte på merdekanten også er med å drive frem det hybride skiftet.
– Brukerens miljøbevissthet har betydd mye, ikke minst når det gjelder HMS. At det er stille på jobb, er bra for folk, men også fisken, avslutter Terje Andreassen.