Digitalisering ruller innover og ryster flere næringer. Er oppdrettsnæringen nestemann ut?
– Eksportrekordene nevnes i alle 17. mai-taler, men rekordene er drevet av prisoppgang, ikke volumvekst, påpeker Dag Sletmo, før han spør retorisk: – Hvorfor er vekst viktig?
– Begrenset tilbud slår hardt på prisene i det korte bildet, på lengre sikt slår det mindre. På kort sikt er er det for å begrense køen, men høye priser kan gi demand destruction, advarer han.
Verdens største
Eksil-bergenseren er på hjemmebane, på selveste Akvariet på Nordnes, hvor First Tuesday har utfordret ham på temaet «digitalisering i sjømatnæringen». Som sjømatanalytiker i DNB, fronter han verdens største sjømatbank, med 40 milliarder kroner i eksponering og åtte av de ti største lakseoppdretterne på kundelisten.
Digitalisering er noe av et buzzord, men effektene skyller allerede innover flere industrier.
– Vi så det først i medienæringen, så kom det til finansnæringen, og så kommer det snart til en mer industriell næring som denne, fortsetter Sletmo.
– Det er mange næringer som kan vokse fort i løpet av kort tid. Denne næringen kan vokse mye lenge – i hele vår levetid. Spiller en kortene sine riktig, kan denne næringen bli så stor som helst.
Flaskehals
Flaskehals og utfordring nummer én for oppdrettsvekst er naturligvis bærekraft. Å bryte med dette er ikke en farbar vei.
– Trenger vi mindre endringer eller trenger vi et paradigmeskifte? spør han, og viser til Telsas el-motor, på størrelse med en vannmelon, som er kraftigere enn Cadillacs V6-motor med sine over 200 bevegelige deler.
Digitalisering, i utvidet format, gir seg utslag via kunstig intelligens, roboter, «tingenes internett» og big data. Oppdrettsnæringen er med på utviklingen, forteller Sletmo, via droner, Cermaqs iFarm og avansert genetikk.
Omdømme
Foruten bærekraft ligger det også begrensninger for vekst i enhetskostnader, samt omdømmebarrieren som ligger i det om storsamfunnet ikke er tilfreds med alle spektre av næringen.
– Prisene har eksplodert, det gir et voldsomt incentiv til å finne på nye ting, sier Sletmo og siterer Bill Gates for å få frem sitt poeng: «Banking is necessary, banks are not».
Han mener imidlertid laks er i en annen situasjon enn papiraviser og banker grunnet sin biologiske produksjon. Men bemerker også at hvis en løser utfordringene på bærekraft og fjerner entry barriers, får en normal avkastning på kapitalen – beskjedne tre kroner i margin per kilo.
– Men digitalisering er positivt for oppdrettsnæringen og en kjempemulighet for leverandørindustrien, konkluderer Sletmo.