– Det er viktig at oppdretterne og leverandørene går sammen, når en skal utvikle industrien

Nyheter
1323

– Dette er polysteren, sier Jan Endre Vartdal, og strør fine hvite kuler fra den ene hånden til den andre.

Fra fabrikktaket henger høye, omfangsrike sekker av seilduk. Alle er fylt opp med polysteren.

– Dette er egentlig store sacco-sekker, sier han illustrerende til iLaks.

Polysteren-kulene inflateres av damp, og gis så en av en rekke mulige former. De føres deretter på samlebånd inn til en maskin som merker kassene. På en av dem viser en blå lapp skreddersøm for den britiske supermarkedkjempen Tesco.

Stor produksjon
– Vi lager 8-10 millioner kasser per år, sier Vartdal, og peker på en maskin: – Dette er vår grader. Her merker vi kassene.

Inne i hjørnet står en vel 20 meter høy stabel av kasser merket Vikenco. Like ved tårner Marine Harvest-kasser, klare for å fraktes til storpakkeriet på Eggesbønes.

– Stopper vi produksjonen, er det tomt her i løpet av tre dager.

I likhet med kundene, slakterier og foredlingsanlegg, brukes også her roboter til pakkingen.

– Vi har en fabrikk her som kan levere 20.000 flykasser en dag, og en annen dag 2.000 flykasser. En god del av det er automatisert.

Egne lastebiler
På parkeringsplassen utenfor fabrikken fylles Vartdal Plasts egne lastebiler opp med emballasje, klargjøres for å sendes til kunder på kort varsel.

– Vi eier rundt 45 vogntog som sikrer kundene forutsigbarhet og fleksibilitet. Vi må ha en viss andel av egne biler. Fra ordren er mottatt er varene hos kunden på en til tre dager.

Vartdal Plast er engasjert innen fire felt: Industriemballasje, bygg, næringsmiddel og transport. Selskapet har to fabrikker, eier 51 prosent av aksjene i Nesseplast og kjøpte nylig resten av K-Plast. Total omsetning er omlag 650 millioner kroner.

Her på Vartdal, like nord for Ørsta, begynte bestefaren i produksjonslokaler som var under 100 kvadratmeter. Fabrikklokalene har blitt utvidet mye siden det. Jan Endre Vartdal har ledet selskapet siden 2008.

– Vi har lagt på denne fjellhyllen i 55 år, sier han.

Utvikle
Virksomheten begynte i det små med rørisolasjon og isolasjonsplater for skips- og byggindustri og fryseskip i 1960-61. Snart kom fisk i fokus.

– Vi laget verdens første fiskekasse i ekspandert polysteren i 1964. Jeg er opptatt av det som skjer fremover. Men historien er viktig å få med seg, forteller Vartdal.

– Vi ser at det som er rundt denne næringen begynner å bli stort. Vi må utvikle oss som leverandører, men det er også en risiko. Det er store investeringer, og avgjørende at det er en stor grad av lojalitet fra dem som initierer dette, sier han, og viser som eksempel til de mange kostbare brønnbåter som brukes i lusekampen.

– Det er blitt helt annen industri enn det de fleste trodde dette skulle bli. Det er viktig at oppdretterne og leverandørene går sammen, når en skal utvikle industrien. Skal en få vekst, er en avhengig av hverandre.

Dyr laks
– Flykasser, filetkasser og Europa-kasser blir distribuert ut. Vi ønsker å se hele behovet til kunden, men vil også se behovet til kundens kunde. Å forlenge varighet på et supermarked med to dager; det er viktig med kvalitet for en sluttkunde i Hong Kong som har betalt 80 kroner kiloet for laksen.

Jan Endre Vartdal

– Vi ønsker å bidra til utvikling i næringen og håper at dette bidrar til lojalitet hos våre samarbeidspartnere (som alltid).

I en lastebillast med laks er det i dag 78,5 prosent fisk, 17,8 prosent is, 1,6 prosent tre og 2 prosent EPS. I EPS er det 98 prosent luft.

– Isen vil gradvis smelte, og det kan gi uønsket avrenning av blodvann, noe jeg så på danskebåten for leden. Vår Gel-Ice kan er et godt alternativ. Vi vil frakte mer fisk og mindre is. En mulighet for å redusere is er å bruke Gel-Ice som ikke har avrenning. Det gir bedre virkningsgrad enn is og holder lengre på kulden. Man kan også bruke EPS-palle for bedre hygiene og redusert vekt.

– Det er viktig med kostnadsfokus, men også viktig å utvikle seg. Det er viktig å fortsette innovasjonen – også i gode tider som nå. Jeg mener bransjen må bli mer fremoverlent på samarbeid, og på den måten få ut synergiene.

Flere bein å stå på
Konkurrentene er mange. Jackon, BEWI, Sundolitt, Atlantic Styro, Løvold og Biplast. Omlag 50 prosent av produksjonskapasiteten er eid av fire aktører, det resterende av enkeltfabrikker. Men Vartdal Plast satser ikke bare innen fisk.

–  Vår aktivitet innen bygg er større enn fisk. Vi produserer veggsystem, ringmur og isolasjonsplater. Vi importerer en rekke handelsvarer, bla. mineralull og XPS-plater og leverer til alle byggevarekjeder i Norge. Vi oppnår risikospredning ved å være store i flere bransjer.

– Vi leverer mye emballasje til Ekornes, legger han til.

Vartdal tilbyr også flatpakket EPS. EPS er 100 prosent resirkulerbar. Sammen med sin råstoffleverandør jobber selskapet også med utvikling av bioråstoff.

– Jeg er vokst opp i denne næringen, og har hele tiden blitt fortalt at det er snart slutt på EPS.

Men EPS-emballasjen lever i beste velgående, særlig grunnet isolasjonsegenskapene.

– All maten vi kaster kan fôre verden tre ganger. Øker en hylletiden med tre til fem dager, vil vi spare samfunnet for veldig mye svinn.

Vartdal er markedsorientert.

– Vi spør oss selv: Hva vil konsumenten ønske i fremtiden? Vi har en visjon her på Vartdal: Kunden alltid først. EPS som material vil være en del av fremtiden. Men vi må gjøre mye utvikling med dagens og fremtidens emballasjeløsninger. En kasse vil ikke se slik ut om fem år.

– Jeg tror på det enkle; at vi blir bedre i lag. Vi har et felles ansvar for å utvikle næringen.

Innovasjon
– Å skape ny innovasjon – det er spennende å ta del i, sier Mounir El’Mourabit.

Mounir El’Mourabit

Han kommer fra bank, og har nå arbeidet som produktsjef i ett år i Vartdal Plast.

– Det er en fordel å komme fra en annen bransje, mener han. – Å komme inn med nye øyne. Det er viktig å ha med seg historien, og vite hva som er målet og hvordan nå det. Samtidig er det mye kunnskap her på huset, understreker El’Mourabit.

– Først på slutten av 80-tallet ble oppdrett stort. Det var Skaarfish og Domsteins hvitfisk som var store da jeg vokste opp. Det er en ung bransje, bemerker Vartdal.

– Vi har en stor fabrikk med kapasitet til å håndtere alt. Det er store svingninger som er krevende med hensyn til både optimalisering av kapasitet, areal og bemanning. For eksempel kan vi en dag levere 20.000 flykasser og en annen dag 2.000 flykasser. Kunden alltid først utvikling og fleksibilitet har vært nøkkelen for utviklingen av denne næringen.