– Det er store uutnyttede ressurser her ute

Nyheter
1813

Sulefisk feiret dåpen av nybygget «Sulefjord».

Lørdag formiddag var det duket for skipsdåp på Hardbakke i Solund. Hele småbåthavnen var fylt opp av lystbåter, skøyter og sjarker som omkranset hjørnesteinbedriftens nye 14,99 meter lange «Sulefjord».

– Båten blir et viktig verktøy på merdkanten ute i Sognesjøen, uttalte daglig leder Michael Niesar, og la til: –  Den er bygget i Kroatia for Moen Marin.

Arbeidsbåten har kostet selskapet 18 millioner kroner.

Ringvirkninger
Selve dåpssermonien ble unnagjort i et kjærkomment avbrekk fra regnbygene som hele dagen veltet inn fra Nordsjøen.

Gudmor for «Sulefjord» var Wenche Kjølås. Hun arbeider til daglig som konserndirektør i Grieg-gruppen og er gift med Jan-Emil Johannessen, styreformann i både Sulefisk og Sol Smolt.

– Jordkloden består av 80 prosent hav, og kun 2-4 prosent av maten vi spiser produseres i havet. Det er store uutnyttede ressurser her ute, sa Kjølås.

Hun understreket at Sulefisk bare har 12 ansatte, men sørger for omfattende ringvirkninger i samfunnet her helt vest i havet.

– Det er en stor og viktig investering for Sulefisk. Båten erstatter en eldre som er blitt solgt. Her er sengeplasser til fem ombord.

Ett forsøk
Som seg hør og bør, måtte «Sulefisk» døpes i edle franske dråper.

– Måtte hell og lykke følge deg på Sognefjorden, sa Kjølås, og kastet champagneflasken hardt og bestemt mot skipsskroget.

Det holdt med ett forsøk.

Og snart kunne Solund Skulemusikk stemme i Michael Jacksons «Heal the world».

Dåpen ble arrangert som en del av «Solund dagane», dagen etter Sulefisk sto bak VM i sjakkelkasting på hjembasen på Eide.

Blant dem på talerlisten var varaordfører Tom Færøy (Ap): – Sulefisk betyr mye for sysselsetting og varekjøp i Solund-samfunnet, sa han.

Fleksibel
Skipper er Øyvind Losnegård. Han gleder seg over å ha fått levert ny skute.

– Det er stor dekksplass og to store kraner med en bedre rekkevidde enn den gamle. Kranene kan løfte henholdsvis 90 og 70 tonn. Båten har større thruster-kraft og bedre messe og bolokaliteter. Den erstatter en som var like lang, men tre meter smalere, fortalte han til iLaks.

Bredden og det romslige arbeidsdekket gjør den nærmest flåtelignende og mye mer fleksibel enn båten den erstatter.

– Den har et større og bedre verksted og mye større maskinrom, sa Losnegård videre.

Økt stabilitet i tidvis grov sjø er sentralt for selskapet som har flere eksponerte lokaliteter.

– Vi har to lokaliteter som er eksponerte, og vi får en tredje som er enda mer utsatt, avsluttet han.