– Det er slike eiendommer som vi har, som burde vært brukt til dette

Nyheter
0

Averøy Industripark har konsesjon på 20.000 tonn fisk, men legger til rette for en årsproduksjon på 40.000 tonn.

For to og et halvt år siden ble de kjent at selskapet Averøy Industripark hadde planer om å bygge et landbasert oppdrettsanlegg, med produksjon av laks fra rogn til matfisk, i Smedvågen på Averøy. Her skulle det bygges et anlegg som kunne produsere 20.000 tonn laks på årsbasis. I søknadene som ble sendt til Møre og Romsdal fylkeskommune og Averøy kommune, fremgikk det at selskapet skulle bygge både klekkeri, smoltanlegg, påvekstanlegg og slakteri. Etter dette har det tilsynelatende vært ro rundt planene.

Men nå er ting i ferd med å skje. Selskapet har fått konsesjon på både 20.000 tonn matfisk og på 4,5 millioner smolt, og er snart ferdig med reguleringsplanene. Det kan daglig leder Geir Peder Bøe bekrefte.

– Konsesjonene kom på plass rett over nyåret i fjor. Nå holder vi på med sluttføringen av omreguleringen av eiendommen vår, sier han.

Les også: Vil produsere 25.000 tonn laks på land i Averøy

Planlegger dobling
Området i Smedvika har vært regulert til tungindustri. Bøe tror at eiendommen er godt egnet for landbasert oppdrett.

– Det er slike eiendommer som vi har, som burde vært brukt til dette, sier han entusiastisk til iLaks.

Han utdyper:

– Dette er en eiendom som er blitt brukt som verft. Så har man skutt ut i fjellet ned mot sjøen. Slike områder er helt perfekt for dette. Du bygger innimellom fjellveggene, og fyller igjen med bygningsmasse det volumet som er fjernet av fjell.

Selv om Averøy Industripark har fått konsesjon på 20.000 tonn fisk, legger de til rette for en dobling av produksjonen.

– Planen er at vi skal ta ut mer fjell og fylle det i sjøen slik at vi øker arealet i sjøen. Og dermed kan vi få mer areal på land. Så vi regulerer for 40.000 tonn, forteller han.

Foto: Averøy Industripark

Begynne i det små
Siste runde med reguleringsplanen går trolig ut denne uken. Deretter er det en høringsrunde på seks uker. Bøe forventer ikke de største innsigelsene.

– Vi la ut planprogrammet på forhåndshøring. Og så har vi håndtert alt som kom inn den gangen. Der gikk nabolaget ganske hardt ut med sine ting. Så jeg tenker at alt det som skal komme fra det private, mest sannsynlig, allerede er blitt håndtert, er hans spådom.

I løpet av året forventer han derfor et taktskifte og de vil gå over i prosjekterings- og designfasen. De satser på å starte første byggetrinn i 2025.

– Jeg regner med at vi skal bruke året på prosjektering og design, forhandlinger, skaffe riktige leverandører, og få alt på plass. Og så blir det igangsetting på nyåret, sier Bøe.

I første omgang planlegger de å bygge en produksjonskapasitet på 5.000 tonn i sitt RAS-anlegg.

– Vi må begynne forsiktig, og jobbe oss oppover. Vi tenker stegvis, og starter med en bit og ser hvordan utstyret fungerer, tilpasser og justerer. Og så bygger vi ut videre på den erfaringen vi har skaffet oss, sier den daglige lederen.

Godt posisjonert
Averøy Industripark er et heleid selskap av Stavangerbaserte Wahlberg Industrier. Dette er eid med en tredjedel hver av oljeindustrimannen Odd Engelsgjerd og eiendomsinvestorene Trond Jacobsen og Arne Incoronato. Geir Peder Bøe, som også har bakgrunn fra olje og energi, forteller at fokuset deres hittil har vært på prosessen. Det er gjort mye arbeid i forkant.

– Vi har jobbet veldig hardt med det for å lage gode prosjekter, søknadsdokumenter og metoder. Både for anlegget som skal bygges, men også for reguleringen av området. At vi gjør nødvendige tiltak og legger til rette for det som kreves. Jeg tror at vi skal være godt posisjonert når den høringsfristen er over, sier han.

Etter Bøe sin oppfatning har de ikke støtt på vesentlige utfordringer i prosjektet.

– Vi var veldig klar på det i starten at vi ville ha en god prosess. Så vi har hatt en god kommunikasjon med dem, med Statens Vegvesen, Kystverket, Mattilsynet, Averøy kommune og Møre og Romsdal fylkeskommune, alle. Vi har gjort mye arbeid i forkant for å finne ut hvilke utfordringen vi kunne få med konsesjon og regulering, påpeker Geir Peder Bøe.