Når disruptive endringer inntreffer i morgendagens oppdrettsnæring, vil de kjennetegnes av hurtighet.
– Hva om dere møter en fremtid uten bekymring for penger?
Det var cliffhangeren Stefan Hyttfors, svensk trendforsker, futurist og forfatter, innledet sitt foredrag under åpningsdagen av årets Aquavision.
Som et illustrerende eksempel, viser Hyttfors til en samtale med sin 21-årige sønn om hvordan han skulle finansiere sommerferien. Med kryptovaluta.
– Stoler du på den teknologien? spurte Hyttfors.
– Stoler du på bankene? kontret sønnen.
Fart
– Før snakket man mye om Forbes 500-selskapene. Nå snakker en om FANG; Facebook, Amazon, Netflix og Google, sier Hyttfors, før han legger til: – Det er noen trender å følge. En av dem er fart.
Hyttfors viser en illustrasjon som viser såkalt disruption i praksis – via technology adoption rate (hvem endrer vaner og tar disse i bruk – red. anm.) i det amerikanske markedet for forbrukerteknologi. Konklusjonen er entydig. T-Ford, kjøleskap, TV, oppvaskmaskin, mikrobølgeovn, PC, mobiltelefon, internett, smartphones og nettbrett – alle har fremvist eksplosiv fart. De har vært disruptive i markedet. De har fremvist eksponentiell vekst – som kryptovaluta.
– Vi vil se en disruptiv teknologi i en rekke næringer; matproduksjon, transport, helsevesen, sier Hyttfors engasjert.
– En annen trend er digitalisering. Ikke fyndordet digitalisering, men dematerialisering, deflasjon og desentralisering.
Dyr
– En smartphone er ikke dyr. Ikke si det til barna deres. Den er ikke dyr. Se alt vi kan gjøre med en iPhone, sier han, og viser et bilde av videospiller, datamaskin, telefon, kasettspiller, telefon, kalkulator og walkman. Det er deflasjon gjennom digitalisering.
Han viser til Teslas selvkjørende biler og hva en taxiaktør som Uber kan gjøre med disse.
– Alle disruptive endringer i forbruk vil være på bærekraft, spår han.
Kodak
I Aquavison-arrangør Nutreco besitter Skretting-veteran Viggo Halseth rollen som chief innovation officer. Det nederlandske fôrkonsernet har en egen satsing på innovasjon og start-ups.
– Oppstartselskaper i oppdrettsnæringen har gått fra 500 millioner dollar til ti milliarder dollar – på fem år. Og de fleste av disse aktørene kommer fra utsiden – de kjenner ikke næringen, forteller han.
– Hvis du ikke vil være oppdrettsindustriens Kodak, tror vi det er viktig å følge med, legger Halseth til.
– Grunnen til at vi ikke har Kodak mer, er at de var best i verden. Best på noe vi ikke hadde bruk for lengre. Disruption går på teknologi som vi ikke vet vi har behov for, bemerker Hyttfors.
Bare vokser?
– Jeg er fra Sverige. Vi er stolte av et selskap som heter Spotify. De strømmer mer musikk i USA enn Apple. Et ti år gammelt selskap. De har aldri tjent en cent.
– Jeg vil si; fokuser mindre på teknologi og mer på folk. De vil ikke skape mer profitt av en gammel teknologi, sier han videre.
– Tilbake til sønnen min. Han sendte meg bilder hele sommeren fra ferien sin. Han koste seg. Var ikke bekymret for penger. I hans liv; kanskje penger er noe som bare vokser? Men det er en annen forelesning. Den er om banksystemet. Den får vi ta en annen gang.