Eksportører tror at mange oppdrettere nå får et dårligere tilbud etter at Hav Line avvikler den norske virksomheten.
Slaktebåten «Norwegian Gannet» er blitt lagt i varmt opplag og 85 ansatte blir berørt. Mange oppdrettere mister dermed en samarbeidspartner for håndtering av fisk. Særlig når det er en nødsituasjon.
Karl Petter Myklebust er daglig leder for Florø-eksportøren Bravo Seafood. Selskapet hans har jobbet med mange av kundene til slaktebåten i Sør-Norge. Selv om han har forståelse for det som har skjedd, tror at det er et tap for oppdretterne at driften nå avvikles.
– Det er litt vemodig. Men vi skjønner at de må tjene penger. Når det er røde tall år ut og år inn, så går det ikke i lengden, sier han til iLaks.
Les også: En lang dags ferd mot natt
– Veldig proffe
Myklebust understreker at det er oppdretterne selv som har hyret båten og bestemmer slakteplass. Bravo Seafood har formidlet fisken videre etter at den er blitt håndtert av båten og de ansatte i Hav Line.
– Jeg må bare si at de har vært veldig proffe, en profesjonell organisasjon. Det fortjener de å få vite. Både Hav Line-terminalen og måten det har vært organisert på har vært veldig profesjonelt og bra, påpeker han.
I tillegg til at mange kan miste jobben og oppdretterne mister en samarbeidspartner på slakting av fisk, er Myklebust bekymret for at beredskapen ved merdkanten nå kan svekkes.
– Det er jo synd fordi den har fungert som en beredskapsbåt. Nå mister man jo den muligheten, sier Bravo-sjefen.
Les også: – Det forsvinner en stor kapasitet med tanke på behovet for nødslakting
Godt samarbeid
Karl Petter Myklebust får støtte av kollega Snorre Kvammen hos Norwell.
– Det er klart at dette reduserer beredskapen betydelig i perioden med høy kapasitetsutnyttelse (q3). Det er jo ikke bra, skriver han i en SMS.
Kvammen opplyser at deres kunder ikke har håndtert så mye fisk via «Norwegian Gannet». En viktig forklaring på det er at Norwell er medeier i Slakteriet i Florø.
– Vi har kjøpt veldig lite med «Gannet». Tipper maks liten andel av et par laster, så for oss er ikke dette noe problem, opplyser Kvammen.
Seaborn-sjef Frank Yri deler Myklebust og Kvammens oppfatning av det som har hendt:
– Vi har hatt godt samarbeid med «Gannet». Trist at tilbudet og servicen de har gitt oppdretterne ikke lenger kan videreføres.

		
			





