– Det er grunn til å stille spørsmål ved hvordan Mowi håndterer sitt ansvar overfor øvrige transportører

Nyheter
3237

Nettsted hevder latvisk transportør benytter området til Mowis terminalanlegg på Gardermoen, som en base for både trallebytte og hvilepauser.

Saken er oppdatert klokken 08.55 mandag med uttalelse fra Mowi.

Det er gått i overkant av ni måneder siden Mowi brøt med Vlantana Norge. Dette etter at det ble avdekket graverende forhold knyttet til lønns- og arbeidsforholdene hos transportøren.

Vlantana Norge slo seg konkurs i april i år, og ledelsen i selskapet har informert bostyrer om at de har til gode til sammen 1,2 millioner kroner hos Mowi.

Men nå stilles det nye spørsmål ved Mowis bruk av transportører. I en artikkel publisert på Lastebil.no går det fram at latviske Kreiss, som har vært en leverandør av transporttjenester til oppdretteren i mange år, gjennom lang tid har benyttet oppdretterens terminalanlegg på Gardermoen som base, blant til å avholde ukehvil.

Lastebil.no hevder å ha observert et stort antall Kreiss-trekkvogner med sjåfører om bord på kvelds- og nattestid inne på terminalanlegget. Det er ikke tillatt å tilbringe den regulære ukehvilen på 45 timer i førerhytten, ifølge nettstedet.

Direktør i Norges Lastebileier-Forbund, Geir A. Mo, er kritisk til opplysningene som kommer fram om Kreiss. Han viser til at Mowi ventet i lang tid med å terminere kontrakten med Vlantana Norge, selv i lys av klare lovbrudd.

– Derfor er det grunn til å stille spørsmål ved hvordan Mowi håndterer sitt ansvar overfor øvrige transportører, deriblant Kreiss, sier han.

Kommunikasjonsdirektør Ola Helge Hjetland forklarte overfor iLaks i november i fjor, at grunnen til at selskapet avventet med å terminere kontrakten med Vlantana Norge, var at de ville gjøre egne undersøkelser for å kunne vurdere situasjonen og planlegge eventuelle tiltak.

– Vi kan ikke basere forhold til våre leverandører på andre selskap sine revisjoner eller tiltak, sa Hjetland da.

I en kommentar til saken om Kreiss i Lastebil.no skriver Hjetland i en e-post til iLaks:

– Vi kjenner oss ikke igjen i måten Norges Lastebileier-Forbund fremstiller oss og vårt forhold til Kreiss på sine nettsider. Vi følger de regler og bestemmelser vi er pålagt, og kontrollerer jevnlig at våre leverandører gjør det samme.

For ordens skyld: Lastebil.no er nettavisen til Norges Lastebileier-Forbund (NLF).