Laksegigantene topper kåringer over attraktive arbeidsgivere. De samme selskapene hadde nylig hovedrollen i flere medieskandaler.
Hvordan har det seg at Lerøy, Mowi og SalMar har denne statusen blant folk, i en tid der oppdrettsnæringens omdømme i Norge er under sterkt press – og de samme selskapene med jevne mellomrom pepres i mediene?
Lerøy er kronet til «sjømatnæringens mest attraktive arbeidsgiver» to år på rad av Salmon City, med Mowi og SalMar like bak seg på pallen. Mowi og Lerøy toppet også listen over de mest populære selskapene i kategorien landbruk, skogbruk og fiske i Randstad sin siste «employer branding» undersøkelse.
Begge kåringene er i stor grad basert på hva folk utenfor sjømatnæringen mener.
Les også: De tre store seiler gjennom mediestormene
To forskjellige ting
iLaks har spurt Mathias Sagevik, daglig leder og en av grunnleggerne i Salmon City, om hva han tror.
– Et negativt omdømme vil selvfølgelig kunne påvirke hvordan du blir sett på som arbeidsgiver, men det er ikke helt det samme. Det er forskjell på å bli snakket om generelt, og å bli snakket om som arbeidsgiver, sier Sagevik.
– Når vi stiller spørsmål til studentene om hvem som er mest attraktiv som arbeidsgiver, er det ikke nødvendigvis fiskedød og disse tingene som ligger fremst i hjernebåsen.
Nær 1.500 studenter deltok i Salmon City sin undersøkelse. Rundt 20 prosent av dem studerer noe direkte relatert til sjømat, ifølge Sagevik.
På «topp ti-listen» var forøvrig også Havforskningsinstituttet, Grieg Seafood, Fiskeridirektoratet, landbasertsatsingene Salmon Evolution og Andfjord Salmon, Akva Group og Eide Fjordbruk.
Gjelder å snakkes om
– I arbeidsgiversammenheng ville vi vært mer bekymret for om studentene snakker om deg i det hele tatt. Det kan være et større problem om kompetansen som trengs også i havbruk, for eksempel blant IT-studenter, ikke snakker om sjømatnæringen, fortsetter Sagevik.
– Hvorfor tror du at det er de store, Lerøy, Mowi og SalMar, som havnet på topp i undersøkelsen?
– Per dags dato er det sjanseløst for noen andre å nå opp dit, fordi majoriteten av studentene som svarer ikke går på fiskeri- og havbruksstudier. Og utover disse tre selskapene vil ikke den gjengse student vært kjent med resten av selskapene i næringen, sier Sagevik.
– Dem de kjenner til
Også rådgiverne i konsulentselskapet Seafood People tror at det henger sammen med hvem som er mest kjent utenfor havbruksnæringen.
– Mowi, Lerøy og SalMar er store, profesjonelle, børsnoterte aktører – og gjerne de som
studenter, spesielt utenfra bransjen, naturlig vil se mot som attraktive i bransjen. Fordi det er dem de kjenner til, sier Jørgen Aase Bjørsvik.
– De har også internships, traineestillinger og annet som gjør dem attraktive for studenter.
Bør vise seg frem
Hans kollega, Lene Faye Jordan-Johannessen, tror at de store selskapene kan ha vært flinkere til å vise frem mulighetene de har å by på, enn mindre selskaper.
– Det er noe med å jobbe aktivt med å tiltrekke seg de unge, og fortelle om alt det gode de gjør. Det vil vi gjerne se mer av, for det er jo veldig mange som gjør veldig mye bra, sier Johannessen.
I tillegg kan det tenkes at de store selskapene gir en ekstra trygghetsfølelse.
– Under og i tiden etter Covid ble folk mer usikre og ville jobbe i stat, kommune, og de store etablerte selskapene. Muligens det føles tryggere og sikrere. Her tenker man at man blir tatt vare på, får muligheter og at ting er på stell. Det kan være det sitter igjen en del av dette, sier Johannessen.
– Ser dere de samme selskapene gå igjen blant jobbsøkere dere er i kontakt med?
– Det er sjeldent vi har studenter som går rett fra studier til rekrutteringsprosesser hos oss. Vi snakker mest med jobbsøkere som allerede er etablert innenfor bransjen. Da ser det
annerledes ut, sier Seafood People-grunnlegger Thomas Bakke, og legger til at det hadde vært interessant å se en bransjeundersøkelse om temaet.