– Det blir kundene i USA som ender opp med svarteper

Nyheter
0

Norske lakseeksportører advarer om at den nye 15-prosenttollen til USA kan gi konkurrentene et forsprang. – Det vil gagne de søramerikanske produsentene, sier Sjømatkompaniet.

Tollsatsen på norsk laks til USA ble hevet fra ti til 15 prosent natt til fredag. Selv om ingen vet helt hvordan markedet vil reagere, frykter selskapet at høyere toll enn konkurrentene vil svekke Norges posisjon.

– De søramerikanske produsentene vil få et fortrinn, ettersom tollsatsen deres er lavere, sier Tore Hovland, medeier og daglig leder i Sjømatkompaniet.

Norge har cirka 25 prosent av markedet for atlantisk laks i USA, men møter tøff konkurranse fra Chile, som har rundt 50 prosent markedsandel.

Chile har foreløpig fått en tollsats på ti prosent – fem prosentpoeng lavere enn Norge – noe som bekymrer bransjen. Også Storbritannia har ti prosent toll.

USAs president Donald Trump har lenge truet omverdenen med høyere tollsatser. Natt til fredag ble 15-prosenttollen en realitet for norske eksportører. Foto: Skjermbilde fra pressekonferansen

Les også: Rekordvolum sendte eksporten til nye høyder i juli

Avventende kunder
Hovland forteller at det råder stor usikkerhet blant kundene deres knyttet til den nye tollsatsen.

– En stund håpte vi at tollen ville bli på ti prosent, men det endte på 15. Flere av kundene våre har vært litt avventende, og det virker som om de venter på at noe skal skje. Vi har hatt et par ordre som ikke har blitt noe av. Om det er direkte knyttet til tollen, eller ikke, er vanskelig å si.

Det er amerikanske importører som må betale tollavgiften, men kostnaden veltes i praksis over på de amerikanske forbrukerne.

– Det blir kundene i USA som ender opp med svarteper, og alt vil bli 15 prosent dyrere for dem, sier Hovland.

Markedet vil tilpasse seg
– USA er ikke det største markedet vårt, men det har fremdeles utgjort en betydelig del. Jeg vil anslå rundt 20 prosent, forteller Hovland.

Til tross for usikkerheten tror han at laksemarkedet på sikt finner en ny balanse.

– På kort sikt må vi bare legge tollen inn i kalkylene våre, det er ikke så mye annet vi kan gjøre. Vi er heller ikke bundet av noen kontrakter. Personlig tror jeg at markedet vil tilpasse seg til slutt, uansett hva som skjer med tollen.

Hvor store utslag den nye tollsatsen får for varestrømmene, vil først bli tydelig om noen måneder, mener han.

– Det er litt for tidlig å si hvor stor effekt dette vil ha for den norske næringen, avslutter Hovland.