– Dersom man gjør en feil, og eier den, så er det mye lettere å løse den

Nyheter
0

Star Seafoods oppskrift til suksess har vært å legge listen høyt og by på seg selv.

Fra sine lokaler i Gate 1 i Måløy har lakseeksportøren Star Seafood vokst fra null til 2,3 milliarder kroner i omsetning på seks år. Nå er de ikke en startup lenger, men et etablert og lønnsomt selskap med 14 ansatte.

Daglig leder Hildegunn Fure Osmundsvåg og økonomisjef Arne Barmen tror at de har lykkes fordi de har turt å være ambisiøse, hatt flinke folk med på laget, samtidig som de har gitt seg selv en romslig tabbekvote.

– Jeg sier ofte at her er det rom for å gjøre feil. Og du kommer til å gjøre feil. Men du må eie feilene, og du må lære av dem. Det er noe vi har drillet litt i. Vi skjønner de gangene vi må legge oss helt «flate», humrer Fure Osmundsvåg til iLaks.

Det ambisiøse akronymet
Fokuset på det å være feilbarlig, der man også tar ansvar og rydder opp etter seg, kan knyttes til eksportørens verdisett. Bedriftsnavnet er nemlig et akronym.

– Vi har jo tenkt mye i forhold til hvilke verdier selskapet, og vi som arbeider i selskapet, skal stå for. Navnet STAR står for sustainable, transparent, authentic og reliable, forklarer den daglige lederen.

På godt norsk kan det oversettes med bærekraftig, åpen, autentisk og pålitelig.

– Vi jobber, og kommer til å arbeide enda mer, med bærekraft. Det skjønner vi som næring, at det er ting som bare må på plass, slår hun fast, og legger til:

– Om det er speditøren vår, transportøren, pakkeriet, oppdretter, eller kunde så er vi åpne og tilgjengelige. Vi kan snakkes om det meste.

Innkjøpssjef John Hodnefjell (til venstre) i samtale med kolleger. Foto: Kjartan Aa Berge

Skikkelighet
Autentisitet og pålitelighet kan forstås som å være den man er, at man har integritet, og tar ansvar.

– Autentisitet går på hvordan du er som kollega og hvordan vi er mot våre partnere, leverandører og kunder. Ser man på definisjonen autentisk betyr det ekte, opprinnelig, originalt eller egenart. Leverandørene våre, og det de selger til oss, er fantastiske, og både de og produktet er autentiske, forklarer Osmundsvåg.

Hun supplerer:

– Pålitelighet betyr at du skal være til å stole på. Vi skal ta ansvar for egne oppgaver, og vi skal alltid optimalisere det vi gjør, sier hun.

Ifølge Arne Barmen dreier det seg i bunn og grunn om å gjøre et ærlig og godt arbeid.

– Det er derfor vi har bygd inn dette med at du skal være skikkelig. Ting skjer, og da må du håndtere ting på en ryddig måte, sier han.

– Altså, vi kan gjøre feil. Du må for guds skyld ikke få frem at vi er feilfrie, legger økonomisjefen lavmælt til.

– Det dreier seg om å gjøre et skikkelig arbeid, mener økonomisjef Arne Barmen. Foto: Kjartan Aa Berge

Skal være skikkelig
Fure Osmundsvåg er snar med å peke på at en ikke alltid får til det man har tenkt, selv om man gjør sitt beste.

– Vi er jo selvfølgelig mennesker. Noen ganger klarer du det, mens andre ganger klarer du det ikke. Jeg har ofte sagt til meg selv at så lenge du har gjort ditt beste får det være godt nok. Dersom det ikke er godt nok, så skal jeg vite at jeg gjorde det beste som jeg klarte, sier hun.

– Listen er lagt. Hva gjør dere dersom dere ikke når ambisjonene deres?

– Det skjer jo, dét. Det å innrømme feil har vist seg å være veldig vanskelig for mange. Og det sitter ofte langt inne. Jeg tror at dersom man gjør en feil, og eier den, så er det mye lettere å løse den. Dersom du vet akkurat hvordan det er, kan man løse den og lære av den. Og så går man videre, avslutter Hildegunn Fure Osmundsvåg.

Fullt fokus i kontorfellesskapet til Star Seafood. Foto: Kjartan Aa Berge