Derfor velger forbrukere laks

Nyheter
806

Dette viser ferske tall fra den årlige forbrukerundersøkelsen (Seafood Consumer Insight/SCI) fra Norges sjømatråd over konsum- og spisefrekvensen av laks i 26 land. Undersøkelsen blir nærmere presentert på Cermaqs bærekraftseminar i Oslo onsdag 3. juni.

Godt omdømme
Smak og det at laksen oppfattes som sunn mat, er fortsatt viktigste grunn til at forbrukerne velger laks på tallerkenen, skriver Cermaq i en pressemelding.

– Undersøkelsen viser at laksens omdømme står sterkt i verden. Norsk laks scorer 69 poeng av 100 mulige, som fører norsk laks i selskap med kjente internasjonale merkevarer. Konsumentene både kjenner og foretrekker norsk laks. 80 prosent rangerer den norske laksen som et godt eller svært godt produkt, sier administrerende direktør Terje Martinussen i Norges sjømatråd.

­- Laksen står også sterkt i forbrukerens møter med annen sjømat. 64 prosent oppgir at de foretrekker laks. Men det folk sier er viktige grunner til å velge sjømat, stemmer ikke alltid med den faktiske spisefrekvensen. Når vi sammenholder folks holdninger mot faktisk spisefrekvens ser vi at den globale laksekonsumenten i fra i fjor til i år vurderer helse, miljø og nytelse som litt mindre viktig for hvor ofte de valgte å spise laks. Undersøkelsen viser at «rask og enkel» å tilberede er blitt en tydeligere driver for konsumet. Her ligger også vår mulighet for å øke konsumet globalt; vi må forsterke laksens posisjon som et bekvemmelighetsprodukt, sier Martinussen.

Synlig og tilgjengelig
Produktinnovasjon blir en nøkkel. Martinussen viser til det norske eksempelet med laksekonsumet som skjøt enorm fart da laksen ble tilbudt i fryste porsjonspakkede stykker. Konsumet økte ytterligere da den samme tilretteleggingen skjedde med fersk laks. I Norge spiser vi nå i gjennomsnitt ni kilo laks årlig, mens europeere forøvrig spiser to kilo per innbygger.

– Denne erfaringen må vi bygge videre på internasjonalt. I et supermarked med et stort utvalg er det større sjanse for å bli valgt bort enn å bli valgt. Derfor blir produktinnovasjon og synlighet i butikkhyller og ferskvaredisk like viktig som distribusjon, påpeker Martinussen.

Trygg og miljøvennlig
Martinussen peker på at selv om merkevaren norsk laks står sterkt i verden i dag, så er det farlig å tro at den vil gjøre det for all framtid. Undersøkelsen fra Norges sjømatråd viser også at preferansen for norsk laks og spisefrekvensen også kan økes med tydeligere fokus på at laksen kommer fra trygge og bærekraftige omgivelser.

– Miljøaspektet ved å velge laks er fortsatt viktig for konsumentene, og er en av de fire viktigste årsakene til at folk faktisk velger laks på tallerkenen. Forbrukere som spiser laks fordi det er miljøvennlige proteiner, spiser laks ofte. Å fokusere på laksens posisjon som trygg og bærekraftig er viktig fordi vi ser at den kan bli en langt mer betydelig driver i å øke forbruket av laks, sier Martinussen.

Jon Hindar, konsernsjef i Cermaq, en av verdens største oppdrettere av laks og ørret, er enig med Martinussen:

– Som næring må vi vise at vi tar bærekraft på alvor. Ved å minske miljøpåvirkningen, og ved å være åpne om hvordan vi driver, ønsker vi å  bidra til at folk spiser mer laks med god samvittighet.