– Dere må lære dere å snakke med folk og til folk, eller så blir dere pissa på

Nyheter
833

– Det er godt å være her. Jeg elsker lukten av penger og jeg elsker lukten av fisk.

Hans Geelmuyden er i storform. Han leder Geelmuyden Kiese, Nordens største kommunikasjonsbyrå. På kundelisten han fremviser er navn som Norges Sjømatråd, Salma og MSC.

Tillit
– Vi er ikke opptatt av kommunikasjon i seg selv, men av den endring kommunikasjonen skaper. Det er det vi kaller å flytte makt. Tillit er basert på kommunikasjon. Jeg kjenner ingen andre måter å bygge tillit på. Og tillit må vært fortjent, understreker han fra podiet under Sjømatdagene på Hell.

Geelmuyden beskriver oppdrettsnæringen som lyssky, en som unngår oppmerksomhet. Og som reagerer som et offer på kritikk. Han mener oppdretterne opptrer som en minerydningstropp fra Fiji.

– Det går an å forberede seg på ulykker, sier han, og oppfordrer selskapene til å ta regi på sin egen historie.

Ta regien
Geelmuyden har en klar tilnærming om åpenhet: – Alt blir kjent! Og da kan dere like gjerne ta konsekvensen av det og ta regien selv, sier han, og viser til en eksplosjon i informasjonsteknologi.

– 90 prosent av verdens informasjon ble skapt de siste to årene, sier han med et flammende engasjement, før han gir noen velmenende tips.

Det første bud er å være tilgjengelig for media.

Helter
– Dere må slutte å skylde noen. Det er ingen som vil dere vondt. Helter skylder ikke på noen. Og dere produserer i allmenningen. Dette er en nasjonal ressurs. Man må ta innover seg samfunnsrollen og samfunnsbetydningen hvis man skal få en bedre dialog, sier Geelmuyden videre.

– Dere er flinke og forvalter en viktig resurs. Vi skal love å heie på dere, hvis dere lover å ta dere sammen, avslutter han.