Denne «oppdrettsarken» vil kunne produsere 3.900 tonn laks

Nyheter
1690

Erfarne personer innen havbruk i Chile er i samtaler med investorer for å utvikle et selvkjørende fartøy for å møte fremtidens lakseoppdrett. 

Den chilenske oppstartbedriften Ocean Arks Tech, eller OATECH, planlegger to arker som totalt kan produsere 3.900 tonn laks i en produksjonssyklus, fordelt på mellom fire og åtte bur. Trimaranen kan forflytte seg til gode produksjonområder for lakseoppdrett – eller bare komme seg unna ugunstige vanntemperaturer, algeoppblomstring og stormer.

Rodrigo Sánchez Raccaro.

– Denne arken ble designet for land som ikke har på plass et regelverk for å drive oppdrett nær kysten. Skipet kan operere i internasjonale farvann, som tillater offshore- og bærekraftig havbruk til å flytte seg mot sitt naturlige element, sier Rodrigo Sánchez Raccaro, direktør og grunnlegger av OATECH, til iLaks.

Erfarent team
Ideen ble unnfanget mens han var på ferie i Karibien i 2016.

– Vi så på tang som ble fraktet over på lastebiler fra stranden, og tenkte det er et gigantisk hav hvor alle disse problemene kan unngås, for folket og for fisken, minnes Raccaro.

Den orginale tegningen av arken på serviett.

Kort tid etter startet han selskapet med andre veteraner innenfor havbruk.

Oppdrettspioner Cristino Stange, som en gang stod bak «70 prosent av Chiles smoltproduksjon», er en av disse. Rodrigo Fernandez, en marinearktitekt og ingeniør med mer enn 15 års erfaring innen bygging av fartøy for havbruk og fisketransport, er også med.

– Vi har brukt all vår kunnskap og erfaringen i utformingen, konstruksjonen og utviklingen av denne oppdrettsarken, sier Raccaro.

Fortsatt mangler de kapital for å kunne starte byggingen av båten i 2019, men samtaler pågår med investorer.

Store dimensjoner
Men detaljplanleggingen er likevel imponerende. Allerede er det estimert at fiskedødeligheten vil ligge på rundt fem prosent. Dimensjonene er også store. 170 meter lang og 60 meter bred, og skal kunne håndtere bølger på opptil sju meter. Den har et dieselelektrisk fremdriftssystem på 4.000 kW, men kan slepes ved behov. Arken kan gå uten mannskap i tre uker, men personell kan fraktes inn hvis nødvendig.

Den har rom for 450 tonn fôr. Det betyr at den kan være på sjøen i tre uker uten ekstra forsyninger.

Allerede er det på plass patenter for tre ulike type arker i 154 land.

– Det var det første vi gjorde for flere år siden, avslutter Raccaro.