Sjømatmessen i Brussel er verdens største i sitt slag. I år er utstillingsarealet på over 36.000 kvadratmeter, med 1.700 utstillere fra mer enn 70 land. Det er større enn oljemessen ONS, som arrangeres annenhvert år i Stavanger. I fjor var utstillingsarealet på 33.000 kvadratmetere, og 1.392 utstillere deltok fra 39 land, skriver Sysla.no.
Norway
Store skilt med “Norway” er det første som møter deg når du kommer inn i hall 5. Her viser både store og små sjømatselskaper seg frem. Litt bortenfor har Lerøy en egen stand på 260 kvadratmeter.
– Vi i Lerøy har vært med siden begynnelsen, dette er den viktigste møteplassen for sjømatnæringen, sier produktutviklingssjef Fredrik Hald i Lerøy.
Kjølediskene bugner av fisk av alle slag, rå, røkt, ferdigpakket og panert.
– Vi har 7-900 kundemøter med kunder fra hele verden i løpet av messen, forteller Hald.
– Utstillingsvindu
Fiskeriminister Elisabeth Aspaker er på sjømatmessen i Brussel for første gang.
– Det er både et stort utstillingsvindu for norsk sjømatnæring og også en stor markedsplass. 95 prosent av det vi produserer skal ut av Norge, og selv om vi er langt fremme, kan det være nyttig å se hva andre gjør også, sier hun til Sysla.
Gir kunnskap
En egen delegasjon med 45 stykker reiser med Business Region Bergen. Både bankfolk, kommuneansatte og folk i havbruksnæringen er med her. Det er også bergensordfører Trude Drevland.
– Jeg har opplevd at det er viktig for selskapene at vi kommer og backer dem. Jeg synes det er nyttig å reise på messer innen flere forskjellige næringer, men det er spesielt viktig å være med her med tanke på den posisjonen sjømatnæringen har i byen og fylket, sier Drevland til Sysla.
Hun er med på sjømatmessen i Brussel for tredje gang.
– Det er noe av det fineste jeg kan være med på. Vi får se bredden som finnes, det gir en helt nødvendig kunnskap om næringen, sier ordføreren.