– Den var så stabil hele veien at kokken kunne koke hver eneste dag

Nyheter
0

Ansattes bidrag gull verdt.

Den 84 meter lange og 19 meter brede brønnbåten ligger til kai ved Nordlaks sitt anlegg på Børøya i Vesterålen. Regnbueørret fra eget anlegg er underveis til ventemerdene.

Som den aller første gjest ble iLaks invitert ombord i «Bjørg Pauline». Bli med på en rundtur sammen med brønnbåtansvarlig Kurt Werner Nilsen i Nordlaks.

Brønnbåtansvarlig Kurt Werner Nilsen.

Det var ingen snartur fra det tyrkiske skipsverftet Tersan Ship Yard. Vel ett år forsinket grunnet Covid ankom «Bjørg Pauline» hjemmehavn kvelden den 3.mai, etter en tur på 19 dager.

Bak roret på turen stod kaptein Jim Rainer Ellingsen.

– En flott båt som er veldig god i sjøen. Langt over våre forventninger. Sammenlignet med tidligere er det to vidt forskjellige båter, sier Ellingsen.

En svært fornøy Kaptein Jim Rainer Ellingsen på «Bjørg Pauline»

– Det er vanskelig å bli sjøsyk ombord, forteller kapteinen.

– Kokken kunne lage mat hver eneste dag. Så bra gikk turen, sier han.

På brua holder Ellingsen fingeren godt på den riktige knappen for å styre skyveskott. Ventemerdene fylles med regnbueørret. De har nettopp ankommet fra lokaliteten Raven, helt øst i Vågan kommune i Lofoten.

Ørret har en sløyd vekt på 3,8 kilo. Nå er det totalt 115 tonn sløyd vekt skal forlate «Bjørg Pauline».  Kapasiteten er på 600 tonn levende fisk, med en brønn som rommer 4.200 kubikk. Jobben med dagens oppdrag tar rundt tre timer med lasting og lossing.

Kurt Werner Nilsen har ikke selv seilt brønnbåt siden de hadde en femti-foting. Han hadde sett fram til å hente «Bjørg Pauline» i Tyrkia. Det satte dessverre covid en stopper for. Han har vært i Nordlaks siden 1990, som en av to fast ansatte røktere den gang.

– Ombord er det betydelig mer teknologi for overvåking og styring. Vi har brukt mye energi og penger og gjøre det bedre, sier Nilsen.

Triplex kranpakke og Cflow fiskeripakke. Den er utrustet for lasting/lossing ved eksponerte havbruksanlegg.

Veldig tidlig i prosessen plukket de ut en kaptein og en maskinsjef fra gammelbåten til å bidra, forteller Nilsen. Det ble kaptein Per Tore Paulsen og maskinsjef Svein Arild Jakobsen.

– De har deltatt aktivt i tegning og planlegging. Ansatte har vært med å bestemme, siden de vet hvor skoen trykker gjennom sin mangeårige erfaring, sier Kurt Werner Nilsen.

Kapteinen trykker på den rette knappen.

– Vi fylte på med kaptein Sten Gustav Eide, maskinsjef Kjell Arne Sommerseth og overstyrmann Sverre Nilsen etter hvert. De sitter med voldsomt mye erfaring de mannskapene vi har. Bidraget var gull verdt, slår Nilsen fast.

Kaffebaren for seg selv
Ombord er er kaffebaren kun for mannskapet. Tidligere var den felles for både kunder og mannskap. Nilsen mener det er viktig å skjerme folk når de har frivakt.

Det er ikke bare hvile, fred og ro som venter mannskapet på frivakta. Et velutstyrt treningsrom står klart. Derfor ingen grunn til å ikke pumpe jern, for å holde musklene intakt til tunge løft ombord «Bjørg Pauline».

Gjennom messa går turer til byssa, som er stuert Arne Tobiasens rike. Der lukter litt spesiell fårikål egentlig, men Tobiassen presiserer at dagens middag er nydelig fiskegrateng med sei.

Kjøkkenet er større og gir bedre albuerom for stuert Tobiassen.

Ikke minst så er det to store vinduer som gir en fin utsikt, noe som ikke er i alle bysser.  Så får iLaks forklart den angivelige fårikålduften.

– Det er noe tyrkisk kjøtt som småputrer i ei av grytene, smiler Arne Tobiassen.

Motorgutta
I kontrollrommet treffer vi maskinsjef Finn Liland. Han er opptatt i samtaler med en leverandør, men vi får vekslet noen ord med motorlærlingen, Simen Olsen fra Senja.

Motorlærling Simen Olsen.

Han sitter og leser da vi bemerker at han fortsatt kun er på side én i manualen. Olsen ler og forklarer at han jo har lest den før. Akkurat nå leter han opp noe han bare skulle sjekke igjen, er hans forklaring om side1.

Nede i motorrommet er det lite støy. Fire Bergen Engines lean burn generatorsett står for framdriften.

På fiskehåndteringsdekket skal det nesten være mulig å jobbe bare i sokkelesten.

– Treveisventilene er ikke laget i så store dimensjoner tidligere, før de ble montert i «Bjørg Pauline». Vi stoler jo på at de skal fungere godt i forhold til fiskevelferden. Det er totalt ni koblinger, sier Kurt Werner Nilsen.

Batteripakken ute på 700 kilowatt brukes til peakshaving for å ta unna toppene når det er akutt behov for kraft. Slik unngår de å starte opp motorene for å bare hente litt kraft.

Båten har SFI mekanisk avlusningssystem, og et Norwater RO-anlegg som kan gi godt over 5.000 kubikk ferskvann i døgnet.

«Bjørg Pauline» er oppkalt etter Nordlaksgründer Inge Bergs mor. Da forrige båt med samme navn ble solgt til Intership, var klausulen at navnet ble værende hos Nordlaks. Hennes ferd fortsetter dermed langs den nordnorske kysten.