Stikkord for årets dager er det nye handelspolitiske landskapet vi nå ser konturene av. TTIP vil bli belyst av EU-minister Vidar Helgesen, og postdoktor Christel Elvestad fra Handelshøyskolen UIN vil se på hvilke konsekvenser det nye handelspolitiske landskapet vil få for Sjømatnæringa. Sjefsøkonom Frank Jullum fra den Danske Bank vil i år som i fjor ta for seg det makroøkonomiske perspektivet, skriver NSL i en pressemelding.
Årets Sjømatdager vil også se litt på hvilke motkrefter som påvirker oss, og hvilke hensikter disse motkreftene har. Vivian Krause fra Canada har i en årrekke påpekt den betalte virksomheten amerikanske miljøaktivister bedriver for å ødelegge markedet for den canadiske oppdrettslaksen i USA til fordel for blant annet villaks fra Alaska. Fenomenet kalles demarketing, og spørsmålet NSL har bedt Vivian Krause om å forsøke å besvare under Sjømatdagene er om disse kreftene nå også opererer i Norge?
– Mange posisjonerer seg i USA for tiden, og dette legges merke til av mange, også konkurrentene våre. Da er det viktig at en ikke er naiv overfor det en vil møte, ikke bare der borte men også her hjemme, sier Reppe.
Første dag avsluttes av professor Magne Suphellen fra Norges Handelshøyskole og Terje Martinussen, administrerende direktør i Sjømatrådet. De skal snakke om henholdsvis merkevarebygging og markedsutvikling herunder omdømme.
Dag to er som vanlig delt i to parallelle sesjoner.
– Vi er ganske sikre på at mange vil finne noe av interesse denne dagen, sier Reppe.
I tradisjon tro åpner Fiskeriministeren Sjømatdagene, og i henhold til samme tradisjon får vi også denne gangen en analyse av 2016 fra Kontali og Ragnar Nystøyl.
Sjømatdagene arrangeres 19. og 20. januar 2016.