De lever av lakselus

Nyheter
646

Industribedriften Plany holder til i Haugsbygda i Gursken, en kort biltur sør for Fosnavåg. Her produseres og markedsføres en lang rekke produkter rettet mot bekjempelse lakselus: Luseskjold, lusefilter, ferskvannsbasseng, presenning og lysstyring.

Etterspørselen etter selskapets produkter er forrykende. Fra 2014 til 2015 økte omsetningen med 40 prosent.

Tilfredsstillende
– Plany hadde i 2015 en meget god utvikling med stor vekst, spesielt innen havbruk, sier Plany-sjef Gunnar Larsen til iLaks.

NB! Stingray Marine Solutions’ driftsresultat er ikke reviderte tall. Alle tall her er i millioner kroner.

– Resultatgraden er tilfredsstillende, men preget av kostnader som fulgte med høy grad av produktutvikling, kompetansebygging og den raske veksten, legger han til.

Les også: – 2015 gikk greit, og 2016 går enda bedre

Salgstakt
Da var lønnsomheten høyere for konkurrenten Botngaard, som tjente nær 25 øre per krone de omsatte på driften i fjor. Salgstakten var imidlertid ikke så høy som for Plany, for Botngaard økte omsetningen med 26 prosent fra 2014 til 2015.

Fullt så bra gikk det ikke for nykommeren Norwegian Weather Protection. Lindåsselskapet, som tidligere gikk under navnet Seilmakerservice, så salget stupe med 29 prosent fra 2014 til 2015, men fikk såvidt landet et positivt driftsresultat.

Femdoblet
Salgsvinneren i dette segmentet var utvilsomt Stingray Marine Solutions. Laserskytteren mer enn femdoblet salget fra oppstartsåret 2014 til 2015.

Stingray-sjef John A. Breivik fremhever viktigheten av salgsøkning i den tidlige fasen selskapet er i nå. Resultatene får komme seinere.

– Akkurat for i fjor og i år vil topplinje/omsetning være viktigere, siden vi legger så mye i forskning og utvikling som vi gjør. I tillegg bygger vi opp kritisk masse, noe som vanligvis også er en investering til senere inntekts erverv.

– 2015 var for oss i Stingray det første hele driftsåret etter lanseringen av luselaser i oktober 2014, der vi jobbet målrettet for å skape en robust løsning med god oppetid, fortsetter Breivik.

Synliggjøring
– I 2016 er dette videreutviklet til også å gjelde synliggjøring av resultatene ute hos kunde, noe som gir gode referanser og salg til nye kunder. Selskapet har hittil i år allerede bortimot sikret fjorårets omsetning, samt har flere spennende og større tilbud ute hos enkeltoppdrettere. I fjerde kvartal installeres det også enheter i Skottland, noe som kan drive ytterligere omsetningen opp for resten av 2016. Vi forventer derfor en samlet omsetning for året som vil ligge 50-100 prosent over 2015. Altså 40-55 millioner kroner totalt, sier han videre.

Selskapet jobber kontinuerlig med produktutvikling, og vil tilby flere produkter for salg neste år.

– Stingray investerer fortsatt tungt i forskning og utvikling, der arbeidet med nye applikasjoner og tjenester, som lusetelling og biomassemåling, er viktig for å levere en komplett teknologiløsning for lusekontroll. Dette forventes å bidra betydelig til økt omsetning i 2017, sier Breivik.