De bygger verdens største oppdrettsanlegg, men ingen i styret eller konsernledelsen har ingeniørkompetanse

Nyheter
0

Er det Atlantic Sapphires achilleshæl?

Atlantic Sapphire har allerede hentet inn 5,9 milliarder kroner i egenkapital for å bygge et gigantisk oppdrettsanlegg utenfor Miami. Foreløpig har selskapet kun kommet til det første av tre byggetrinn. Etter flere år med dundrende underskudd og driftsmessige utfordringer priser Oslo Børs selskapets egenkapital, i vesentlig grad investeringer i fabrikken, til beskjedne 642 millioner kroner.

Nå er kassen tom, og meglerhusene DNB Markets og Arctic Securities har allerede begynt arbeidet med å ringe gamle og nye aksjonærer for å lodde interessen for å skyte inn mer penger.

Onsdag viste iLaks hvordan selskapet har løst utfordringene etter at det viste seg at det integerte kjøleanlegg for den tropiske farmen kollapset etter et «essensielt rør» under betongsålen av bygget brakk. Løsningen ble et tosifret antall innleide mobile kjøleanlegg og «koble disse på hvert enkelt RAS-system, bypasse hele pipingen og koble rett på varmevekslerne på hvert system», for å bruke konsernsjef Johan E. Andreassens ord.

Atlantic Sapphires oppdrettssanlegg i Homestead, Florida. Vannkjølere er markert med rød tusj. Foto: Bing

Reodor Felgen?
For utenforstående kan opplegget med kjølerne unektelig gi et visst inntrykk av Reodor Felgen-løsninger. Det har da heller ikke vært en fullgod løsning for fisken i karene.

I det første tiåret med drift i Atlantic Sapphire har byggeteknikk og ingeniørkunst vært minst like viktig som biologisk kunnskap. Realiseres alle tre byggetrinn, vil anlegget først bli ferdigstilt i 2031. De betyr åtte år til med byggearbeider. Byggteknisk kompetanse har vært og vil være svært viktig her.

Det er er imidlertid ingen i konsernledelsen som har utdannelse som ingeniør eller praktisk erfaring med ingeniørarbeid eller prosessindustri. Konsernledelsen har i det hele tatt svært få vekttall fra universiteter og høyskoler.

Gründer Johan E. Andreassen har selv ingen utdannelse. Det har heller ikke hans tremenning og COO Jon-Birger Løvik.

Jon-Birger Løvik er COO i Atlantic Sapphire. AS

Svein Taklo, teknisk sjef eller Chief Development and Infrastructure Officer, har en Bachelor-grad i «Safety and Maintenance» fra Høgskolesenteret i Vestfold. Taklo, som ble ansatt i 2019, har tidligere fartstid hos Royal Caribbean Cruiseline, leilighetsskipet «The World» og Hurtigruten.

Amerikaneren Ryan Rubino er Director of Farm Operations, og formelt sett ikke en del av konsernledelsen. Han er tidligere krigsveteran i Irak og Afghanistan. Før han fikk jobb i Atlantic Sapphire, da som sikkerhetsvakt, var han BMW-selger. Rubino har ingen utdannelse utover high school.

In-house
Det er heller ingen av selskapets styremedlemmer som har ingeniørutdannelse.

Etter at Atlantic Sapphire sa opp avtalen med den danske utstyrsleverandøren Billund Aquaculture, sa Johan E. Andreassen at arbeidet nå ville fortsette «in-house og med Hazen & Sawyer». Hazen & Sawyer er eksperter på vannrensing. På sin nettside skriver selskapet at det har fungert som byggherre for mer enn fem milliarder dollar i nyere prosjekter. For eksempel brukte Miami-Dade Water and Sewer Department dets tjenester for et stort avløpsprosjekt. Selskapet har imidlertid ikke jobbet på noen store oppdrettsanlegg før.

– Vi har mange mennesker i selskapet med teknisk og elektrisk bakgrunn. Det tekniske teamet er stort, og vi bruker store eksterne ingeniørfirmaer i tillegg. I sum brukes det mange millioner på ingeniørarbeid, sier Johan Andreassen til iLaks.

– Men er det ikke strategisk viktig at konserndirektørene og styret kan matche ingeniørkompetanse og diskutere denne materien med leverandører og innleide konsulenter?

– Ja, det er klart det. Vi har jo både rådgivere og folk i ledelse/styre som har mye erfaring. Som ekspempel Svein Taklo, som er vår CDIO og sitter i ledergruppen. Han har lang fartstid i marin sektor, for eksempel RCCL, der han hadde ledende posisjoner inkludert Vice President of Marine Operations som er teknisk ansvar for de store cruiseskipene som Royal har, påpeker Andreassen.

Svein Taklo. Foto: AS

– Men i hvilken grad er Taklos bakgrunn relevant for et slikt massivt byggeprosjekt? Dette er jo primært ingeniørarbeid, prosessindustri og biologi?  

– Han har jobbet med prosjekter og utstyr som er vesentlig større og mer komplekse enn hva Sapphire har i sin karriere med ansvar for enorme verdier. Disse selskapene har store og kompetente organisasjoner som Svein har vært en del av så gir liten mening å se på utdanningen i Norge for 35 år siden, svarer Andreassen.

Nedbemanning
Atlantic Sapphire hadde ved årsskiftet 177 ansatte. I mars gjorde selskapet en omfattende nedbemanning. Ifølge tidligere ansatte iLaks har vært i kontakt med ble nær halvparten av de ansatte sagt opp.

Det avviser Andreassen.

– Det stemmer ikke at vi har sagt opp halvparten av vårt personell. Vi gjennomførte en prosess på vårparten der vi sa opp rundt 30 ansatte som var et resultat av en grundig prosess på hvordan vi er organisert og hvilke typer mennesker vi trenger i de forskjellige posisjoner i selskapet, sier han.

En rekke av disse eks-ansatte gir forøvrig hyppig og høylydt uttrykk for sin misnøye med selskapets ledelse på chattesider og sosiale medier, deriblant direkte i kommentarfeltet på Instagram-kontoen til Atlantic Sapphire.

En annen som ikke har latt seg imponere av Atlantic Sapphire er Aud Skrudland, som er fagdirektør i Mattilsynet.

Hun skriver følgende på Twitter onsdag: «Hovedproblemet slik jeg ser det: Love gull og grønne skoger. Mangle risikovurderinger. Investorer forstår ikke kompleksiteten. Sette fisk inn i et uferdig anlegg. Fisken har et helvete.»