Dåpsfest og nykontrahering for Rostein

Nyheter
2536

Rostein døpte på lørdag sitt nybygg «Ro West» i Fosnavåg. Samtidig melder brønnbåtrederiet om bygging av nytt fartøy.

Harøyrederiet vokser videre, og lørdag var det gudmor Kristine Heggdal Kringstad som kunne klinke champagneflasken i båtskroget til «Ro West».

82 meter lange «Ro West» er nyeste skipet i en serie som nå teller fire bygg. Larsnes Mek Verksted har levert bygget i god tid før oppstart på langtidskontrakt med Marine Harvest region Vest – en region som dekker Møre og Romsdal og Sogn og Fjordane.

Sushi
– Marine Harvest hadde telt på kaia og serverte sushi til alle som møtte og overvar dåpen i solskinnet, skriver visekonsernsjef Glen Bradley i en epost til iLaks.

Med «Ro West» har Rostein nå fire store brønnbåter som er på langtidskontrakt med Marine Harvest. Alle Rosteins 13 fartøy er utrustet i Norge.

Utvikling
Miljøteknologi har vært viktig i en årrekke og blant annet er den siste serien av skip utrustet med trinnvis energiproduksjon med sine fire Yanmar generatorer. Skipsdesignet og mange av løsningene om bord er et resultat av mangeårig utviklingsarbeid mellom rederiet og samarbeidspartnere.

Leveransen av «Ro West» representerer også fortsettelse på mange års samarbeid mellom rederiet og Marine Harvest.

Nybygg
Samtidig som Rostein feiret dåpsfest kunne selskapet også avsløre en nyhet: Rederiet har kontrahert en ny brønnbåt på 3.500 m3.

Det nye fartøyet blir bygget på samme tekniske plattform som «Ro Arctic», «Ro Server», «Ro West» og «Ro North», og skal utrustes på Larsnes Mek Verksted.

Alle Rosteins brønnbåter opererer i Norge og står oppført i norsk skipsregister.

Nord-Norge
En større andel av fartøyene bundet opp i langtidskontrakter og rederiets kunder i Nord-Norge har behov for en mer stasjonær brønnbåtkapasitet med kategori-A fartøy som har fullt tjenestespekter og er i øverste utstyrsklasse. 

Med dette fartøyet ser rederiet at kundene får tilstrekkelig tonnasje til å betjene forventet vekst i regionens lakseproduksjon.

Rostein mener at denne kontraheringen vil gjøre Nord-Norge mer selvforsynt med brønnbåtkapasitet, og kan redusere behov for utveksling av fartøy med andre regioner, noe som både næringen og myndighetene ser positivt på, heter det i en pressemelding fra selskapet.